لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

حق رأی ایران در سازمان ملل از تعلیق درآمد


مجید تخت روانچی، نماینده و سفیر ایران در سازمان ملل در کنار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل؛ عکس آرشیوی است
مجید تخت روانچی، نماینده و سفیر ایران در سازمان ملل در کنار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل؛ عکس آرشیوی است

مجید تخت روانچی، نماینده و سفیر ایران در سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۱ خرداد در صفحه توییتر خود از پرداخت شدن حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد خبر داد.

به‌گفته آقای تخت روانچی، سازمان ملل نیز دریافت مبلغ حق عضویت ایران را تایید کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به‌تازگی در نامه‌ای اعتراض‌آمیز به دبیرکل سازمان ملل، پرداخت نشدن بدهی ایران را ناشی از «تحریم‌های آمریکا» دانسته و سلب حق رای ایران در سازمان ملل را «غیر منطقی و نادرست» خوانده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز ۱۲ خرداد در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ایران و چهار کشور دیگر در صورتی که سهم خود را در بودجه عملیاتی این سازمان پرداخت نکنند، حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست می‌دهند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز ۱۳ خرداد در واکنش به هشدار دبیر کل سازمان ملل گفت که مسیر برداشت مبلغ حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد از حساب ایران در بانک کره‌ای و انتقال آن به حساب سازمان ملل در سئول هموار شده است و این پرداخت به زودی انجام خواهد شد.

طبق نامه اخیر دبیرکل سازمان ملل، حداقل پرداخت‌های لازم برای احیای حق رأی عبارتند از: ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۹۸ دلار برای ایران، ۲۹ هزار و ۳۹۵ دلار برای جمهوری آفریقای مرکزی، ۸۷۱ هزار و ۶۳۲ دلار برای مجمع‌الجزایر قمر، ۸۲۹ هزار و ۸۸۸ دلار برای سائوتومه و پرینسیپ و یک میلیون و ۴۴۳ هزار و ۶۴۰ دلار برای سومالی.

بر اساس ماده ۱۹ منشور سازمان ملل، هر کشور عضو مجمع عمومی در صورتی‌که بیش از دو سال حق عضویتش را پرداخت نکند، از حق رای در این مجمع محروم خواهد شد.

با استفاده از توییتر و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG