لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

رویترز: ذخیره ۲۰ میلیون بشکه نفت ایران در چین


خبرگزاری رویترز با استناد به منابع صنعتی و ردیابی نفتکش‌ها روز سه‌شنبه گزارش داد که طی شش ماه گذشته ایران ۲۰ میلیون بشکه نفت خود را در تاسیسات ذخیره نفت «دالیان» در چین انبار کرده است.

ارزش این محموله بر اساس قیمت‌های کنونی نفت حدود یک میلیارد دلار است.

معلوم نیست آیا ایران بتواند این حجم عظیم از نفت انبار شده را به فروش برساند یا نه، اما آمریکا دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که از روز ۱۲ اردیبهشت هر کشوری نفت از ایران بخرد، تحریم خواهد شد.

البته، بنا بر آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، دو محموله نفتی ایران که ماه گذشته از پایانه‌های نفتی کشور راهی آسیا شده بود، قرار است پنجم و هفتم ماه مه به چین برسد، اما معلوم نیست آیا این محموله‌ها برای صادرات است یا انبار کردن در تاسیسات چین.

ایران در دور قبلی تحریم‌ها نیز نفت بی‌مشتری خود را در تاسیسات دالیان انبار کرده بود، اما با لغو تحریم‌ها در ابتدای سال ۲۰۱۶، این ذخایر به کره جنوبی و هند فروخته شد.

چین مخالفت خود با تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به صراحت اعلام کرده، اما نگفته آیا از آنها تبعیت خواهد کرد یا نه.

منابع صنعتی به رویترز گفته‌اند، پالایشگاه‌های خصوصی چین قادر به تامین بیمه حمل نفت و پرداخت پول آن نیستند و پالایشگاه‌های دولتی چین نیز با چالش یافتن نفتکش‌هایی که حاضر به انتقال نفت ایران باشد، مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر شرکت سینوپک چین دو میلیارد دلار در میدان یادآوران ایران سرمایه‌گذاری کرده و به جای پول نقد، طبق قرارداد روزانه ۱۰۵ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید و معلوم نیست با توقف خرید نفت، این بدهی چگونه تسویه خواهد شد.

یک مقام ایرانی که نخواسته نامی از وی برده شود، گفته است فروش نفت کشور ادامه خواهد داشت. «ایران هم اکنون در تقلا است و با هر کسی، حتی با شرط تخفیف بالا، حاضر به معامله است، به این شرط که به نحوی پول آن را بتوانند تحویل ایران دهند».

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز اخیرا مدعی شد جمهوری اسلامی «شش راه» برای صادرات نفت خود دارد که «آمریکایی‌ها» از آنها «اصلا خبر ندارند».

در این میان وجود تخفیف‌های چشمگیر و ارزان‌فروشی نفت ایران موضوع تازه‌ای نیست.

امیرحسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی چهارشنبه از فروش ۷۰ هزار بشکه نفت خام سنگین به نرخ ۶۰ دلار و ۶۸ سنت خبر داد. قیمت ذکر شده تقریبا ۲۰ درصد کمتر از قیمت‌های کنونی نفت سنگین ایران در بازارهای بین المللی است.

تخفیف در قیمت نفت برای حفظ بازارهای مقصد در میان دیگر کشورهای صادر کننده نیز معمول است، اما معمولا این تخفیف‌ها از یک تا دو درصد تجاوز نمی‎کند، نه ۲۰ درصد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت نام خریدار نفت محرمانه است.

به گفته این مقام مسئول، سه‌شنبه هفته آینده میعانات گازی در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال، بارها نفت و میعانات گازی خود را برای فروش در بورس انرژی به شرکت‌های خصوصی عرضه کرده، اما ‌جز دو مورد استثنایی، آن هم درست یک هفته قبل از تحریم نفت ایران توسط آمریکا در نیمه آبان‌ماه، موفق به فروش نفت نشده است.

در میان مشتریان ایران، تنها چین و ترکیه به شدت با تحریم‌های آمریکا مخالفت کرده‌اند، البته اخیرا ترکیه اعلام کرد که چشم به نفت کشورهای جایگزین، خصوصا عراق دوخته است.

آقای «دوشی» به رویترز گفته است انتظار نمی‌رود شرکت‌های چینی با جعل سند یا روش‌های دیگر دولت را فریب داده و ذخیره نفت ایران در تاسیسات دالیان را به پالایشگاه‌های خود منتقل کنند.

منابع: رویترز، مهر، شرکت‌های ردیابی نفتکش رفینیتو، کلیپر و کپلر، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG