لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

ادعای روحانی درباره وجود «شش مسیر» مخفی برای صادرات نفت ایران


حسن روحانی
حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه، دهم اردیبهشت، در یک سخنرانی مدعی شد که ایران «شش راه» برای صادرات نفت خود دارد که «آمریکایی‌ها» از آنها «اصلا خبر ندارند».

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی گفت که «نخواهیم گذاشت» تصمیم آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران «اجرایی و عملیاتی شود».

وی اضافه کرد: «ما نفت را باید صادر کنیم، صادرات ایران که از یک مسیر انجام نمی‌شود، ما شش مسیر دیگر هم داریم که آمریکایی‌ها اصلا خبر ندارند.»

آقای روحانی همچنین گفت که «آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده خواهند دید که ما صادرات نفت را ادامه می‌دهیم».

آمریکا هفته گذشته به معافیت‌های نفتی مشتریان ایران پایان داد و از اول ماه مه (دو روز دیگر) هیچ کشوری مجاز به خرید نفت ایران نخواهد بود، و در صورت خرید نفت، بنا به اظهارات مقامات آمریکا، با تحریم مواجه خواهد شد.

در همین حال آقای روحانی گفت: «برخی کشورها در برابر فشار آمریکا عقب‌نشینی کردند که همین امر باعث شده فشار آمریکا بیشتر شود.»

رئیس جمهور ایران تاکید کرد که «یک منبع بزرگ درآمد ارزی» ایران فروش نفت و میعانات گازی بوده است.

بر اساس گزارش نهادهای رسمی مانند دیوان محاسبات، وابستگی اقتصاد ایران به نفت در سال‌های اخیر حدود ۴۰ درصد بوده است.

قبل از تحریم‌ها، نفت همچنین سهمی ۶۰ درصدی در صادرات ایران داشت.

با این حال برخی از مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که لغو معافیت‌های آمریکا مشکلی برای اقتصاد ایران به وجود نمی‌آورد و عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز نمی‌توانند کاهش فروش نفت ایران را جبران کنند.

این در حالی است که، به گفته عده‌ای از آگاهان، بازار تحمل غیبت ایران را دارد.

از جمله ​ایگور سِچین، رئیس شرکت نفت دولتی روسیه، در این باره گفت که «عربستان و امارات قادر به جبران نفت ایران هستند».

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ از قول منابع آگاه گزارش داده است که امارات و عربستان سعودی به تنهایی قادر هستند در کوتاه‌مدت ۱.۵ برابر صادرات نفت ایران، افزایش تولید داشته باشند.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز این ادعا را تایید و اعلام کرده که کشورهای اوپک ظرفیت مازاد تولید روزانه سه میلیون بشکه نفت دارند که دو سوم آن در اختیار عربستان و یک سوم دیگر در اختیار امارات، عراق و کویت است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، فارس، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG