لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

رویترز: ایران تحویل نفت به سوریه را از سر گرفت


عکس آرشیوی‌ست
عکس آرشیوی‌ست

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ایران بعد از شش ماه وقفه، ارسال نفت خام به سوریه را از سر گرفته است.

بر اساس این گزارش، شش ماه بود که سوریه موفق به واردات نفت نشده بود و کشور با بحران سوخت مواجه بود، اما اخیرا دو نفتکش وارد بنادر آن شده‌اند که به گفته یک منبع آگاه، یکی از محموله‌ها نفت ایران بوده و محموله دیگری توسط یک «تاجر» به سوریه آورده شده است.

این منبع از افشای نام تجار و ملیت وی اجتناب کرده، اما آبان‌ماه پارسال آمریکا محمد عامر الشویکی از تاجران سوری مقیم روسیه و شرکتش در همین کشور را به عنوان عوامل اصلی در یک شبکه نفتی ایرانی-‌روسی-‌سوری به اتهام «حمایت مالی از ترو» به واسطه بانک مرکزی ایران و به منظور تامین مالی نیروی قدس سپاه تحریم کرد.

سوریه به خاطر جنگ داخلی با کاهش چشمگیر تولید نفت مواجه شده و پالایشگاه‌های کشور نفت خام لازم برای جواب دادن به نیازهای سوخت، خصوصا بنزین کشور را ندارند.

آمریکا فروش نفت به سوریه را تحریم کرده و بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور ماه فوریه اعلام کرد بحران سوخت بخشی از محاصره اقتصادی کشورهای مخالف وی، از جمله آمریکا است.

بشار اسد همان ماه راهی تهران شد و با مقامات ایران، از جمله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. ماه فوریه همچنین هیات‌هایی از ایران و روسیه راهی دمشق شدند.

روزنامه الوطن سوریه ماه پیش گزارش داد، از زمانی که ایران تحویل نفت به این کشور را قطع کرده، بحران سوخت آغاز شده است.

در همین زمینه شرکت ردیابی نفت‌کشها، کپلر، جزئیات آمارهای خود از حمل نفت ایران به سوریه طی بیش از دو سال گذشته را در اختیار رادیو فردا گذاشته است. این آمارها می‌گوید از نوامبر پارسال که آمریکا نفت ایران را تحریم کرد، هیچ محموله نفتی ایران به سوریه ارسال نشده است.

صادرات روزانه نفت ایران به سوریه از ژانویه ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۹؛ منبع: کپلر
صادرات روزانه نفت ایران به سوریه از ژانویه ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۹؛ منبع: کپلر

آمریکا تنها به هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا اجازه خرید محدود نفت جمهوری اسلامی را داده بود، اما این معافیت‌ها از دوم ماه مه لغو شد.

ایران از ژانویه ۲۰۱۷ تا اکتبر پارسال به‌طور متوسط روزانه ۵۱ هزار بشکه نفت به سوریه تحویل داده است که مجموع آن حدود ۳۳.۷ میلیون بشکه می‌شود و با قیمت‌های کنونی نفت ارزش آن ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار است.

ایران به همراه روسیه دولت بشار اسد را حمایت می‌کنند.

عربستان ۱۲ اردیبهشت از امدادرسانی به یک نفت‌کش ایرانی در دریای سرخ خبر داده بود. همان زمان گمانه‌زنی‌هایی درباره قصد این نفتکش برای تحویل نفت ایران به سوریه مطرح شد، چرا که آمریکا از دوم ماه مه خرید نفت ایران را برای همه کشورها ممنوع کرده و هر کس تخلف کند، با تحریم آمریکا مواجه می‌شود. تنها ترکیه از مسیر دریای سرخ نفت از ایران تحویل می‌گرفت و انتظار نمی‌رفت این محموله راهی ترکیه شود.

رویترز با استناد به گزارش‌های منبع خود که نامی از وی برده نشده است، می‌گوید انتظار می‌رود محموله دومی از نفت ایران به سوریه ارسال شود.

منابع: رویترز، کپلر، الوطن، رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG