لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

ایران و عمان رزمایش مشترک دریایی برگزار کردند


 در این رزمایش یگان‌هایی از نیروهای دریایی، هوایی و مرزبانی عمان و همچنین یگان‌هایی از نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب حضور داشتند.
در این رزمایش یگان‌هایی از نیروهای دریایی، هوایی و مرزبانی عمان و همچنین یگان‌هایی از نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب حضور داشتند.

گزارش ها حاکی است که ایران و عمان یک رزمایش مشترک با مشارکت یگان‌هایی از نیروهای دریایی دو کشور در سواحل مسقط برگزار کردند.

مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرده است، در این رزمایش یگان‌هایی از نیروهای دریایی، هوایی و مرزبانی عمان و همچنین یگان‌هایی از نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشارکت داشتند.

به گزارش ایسنا، در این رزمایش که «در چارچوب توافقات کمیسیون مشترک دوستی نظامی دو کشور صورت گرفته، یگان‌های شرکت کننده با اجرای سریال‌های رزمایش به تبادل تجربیات پرداخته و با موفقیت رزمایش را به پایان رساندند.»

خبرگزاری ایسنا حضور نیروی دریایی سپاه پاسداران در این رزمایش دوجانبه در سواحل عمان را پس از اقدام تازه آمریکا علیه این نیرو، «بی سابقه» دانسته است.

ایالات متحده روز دوشنبه به طور رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد. دولت آمریکا می‌گوید، سپاه پاسداران «ابزار اصلی حکومت ایران برای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم» است.

نشست کمیسیون مشترک نظامی ایران و عمان

در همین حال، محمدرضا نوری شاهرودی، سفیر ایران در مسقط با اشاره به برگزاری این مانور گفته است، پانزدهمین کمیسیون نظامی مشترک ایران و عمان در حال برگزاری است.

به گزارش ایرنا، پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک نظامی ایران و عمان از روز یکشنبه ۲۵ فروردین به میزبانی ستاد کل نیروهای مسلح سلطنت عمان در مسقط پایتخت این کشور فعالیت خود را آغاز کرده که تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

طبق این گزارش هم اکنون یک هیات اقتصادی۱۲۰ نفره از ایران نیز در عمان حضور دارد.

محمدرضا نوری شاهرودی در جمع این هیات گفته است: به عمان باید به عنوان یک بازار ۵۰۰ میلیونی باید نگریست نه یک بازار ۵ میلیون.

سفیر ایران در ادامه به حجم تجارت با عمان اشاره کرد و اظهار داشت: «حجم تجارت ما در ۱۱ ماهه سال ۹۷، ۷۰۰ میلیون دلار بوده که از این میزان۲۵۰میلیون دلار ارزش واردات ایران از عمان بوده و ۲۸۱ میلیون دلار تبادل تجاری به نفع ایران بوده و برآورد ما این است که این مقدار در آینده نزدیک به یک میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.»

ایران و عمان از پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ روابط نزدیکی داشته اند. ایران در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی با اعزام نیرو به عمان به این کشور در مقابله با مخالفان در ظفار کمک کرد.

همچنین مذاکرات اولیه پنهان نمایندگان دولت آمریکا و ایران که در نهایت به توافق اتمی یا برجام در سال ۱۳۹۴ منجر شد، در مسقط پایتخت آن کشور برگزار شد.

این در حالی است که آمریکا و عمان در چهارم فروردین قراردادی را امضا کردند که به نیروهای نظامی ایالات متحده اجازه دسترسی به بندرهای صلاله و دُقم در عمان را می‌دهد.

با استفاده از ایسنا، ایرنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG