لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

رضا پهلوی: اخذ کمک مالی از دولت‌های خارجی را توجیه‌پذیر و صلاح خود نمی‌دانم


در پی انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور آمریکا در مورد آینده وضعیت سیاسی ایران، رضا پهلوی در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۲۱ دی‌ماه، منتشر شد اعلام کرد که در این نامه‌نگاری «دخالتی نداشته» و گرفتن کمک مالی از دولت‌های خارجی را «توجیه‌پذیر» نمی‌داند.

شاهزاده رضا پهلوی در این بیانیه که در صفحه رسمی او در شبکه اینستاگرام منتشر شده نوشته است که گرفتن کمک مالی از دولت‌های خارجی را «توجیه‌پذیر و [به] صلاح خود نمی‌دانند».

در ابتدای بیانیه این توضیح آمده است: «اخیرا جمعی از تشکل‌های سیاسی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور امریکا از ایشان خواستار شده‌اند که حمایت خود را از اپوزیسیون رژیم ایران به رهبری شاهزاده رضا پهلوی اعلان نموده و در این راستا بخشی از سرمایه‌های توقیف شده مقامات رژیم را در اختیار این تشکل‌ها برای تامین هزینه مبارزات آزادی‌خواهانه قرار دهد.»

به نظر می‌رسد اشاره دبیرخانه رضا پهلوی به نامه سرگشاده‌ای باشد که با امضای ده‌ها تن از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در فیس‌بوک منتشر شد و امضاکنندگانش خواستار آن شده بودند که با ایجاد یک صندوق مالی زیر نظر دولت آمریکا، از حرکت مخالفان جمهوری اسلامی حمایت شود.

رضا پهلوی در بیانیه تازه خود می‌گوید که در این نامه‌نگاری «هیچ گونه دخالتی نداشته» است.

«دبیرخانه رضا پهلوی» در ادامه می‌نویسد: «... در امر مبارزه شخصا اخذ کمک مالی برای خودشان از دولت‌های خارجی را توجیه‌ناپذیر و صلاح خود نمی‌دانند.»

رضا پهلوی که همواره در این زمینه مورد انتقاد بوده است سال گذشته هم در مصاحبه‌ای توضیح داده بود که از زمان انقلاب ۵۷ «شغل‌های دیگری» نداشته و از سوی خانواده و «بسیاری از ایرانیانی که از هدف او پشتیبانی می‌کنند» حمایت مالی شده است.

به اعتقاد امضاکنندگان نامه سرگشاده، مخالفان جمهوری اسلامی به دلیل «نبود یک سازمان مالی منسجم برای حمایت و تأمین مالی این حرکت» در مبارزه با حکومت جمهوری اسلامی موفق نبوده‌اند.

آنها نوشته بودند: «یک کمپین مؤثر و موفق در این مقیاس، به پشتیبانی مالی نیاز دارد تا ایرانیان در کنار قابل اعتمادترین نماد ملی ایران، با ایجاد یک صندوق مالی زیر نظر و حسابرسی دولت آمریکا و با ائتلافی سازمان‌یافته بر ضد رژیم آپارتاید و اشغالگر اسلامی مبارزه کنند.»

با این حال در ادامه بیانیه رضا پهلوی آمده است که این اظهار نظر در مورد گرفتن کمک مالی از خارجی‌ها فقط مربوط به شاهزاده رضا پهلوی است و تشکل‌های مخالف جمهوری اسلامی خود «صلاح خود را می‌دانند».

این بیانیه می‌نویسد: «لازم به تذکر است که تلاش‌های خستگی‌ناپذیر مبارزین داخل مستلزم حمایت دولت‌های آزادی‌خواه جهان است و در این راستا تشکل‌های مورد نظر به هر نحوی که صلاح خود می‌دانند اقدام نمایند.»

در همین زمینه چهار سازمان سیاسی خارج از ایران در بیانیه مشترکی که در هفته جاری منتشر شد ضمن مخالفت با «اتکاء اپوزيسيون به آنها [قدرت‌های خارجی]»، بازگشت به سلطنت در ایران را «سراب» خواندند.

منابع: اینستاگرام، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG