لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۴

گزارش یک روزنامه چاپ تهران از «صید شبانه و غیرقانونی» کشتی‌های چینی در خلیج فارس


صید به روش ترال [انبوه] توسط شناورهای چینی در سال‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای به دنبال داشته است.
صید به روش ترال [انبوه] توسط شناورهای چینی در سال‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای به دنبال داشته است.

روزنامه شرق در شماره روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه از «صید شبانه و غیرقانونی» کشتی‌های چینی در خلیج فارس خبر داد و می‌نویسد این کشتی‌ها «هست و نیست منابع ماهی دریا را جارو می‌کنند».

این روزنامه افزوده که ماهیگیران ایرانی مجبور هستند ده هزار دلار به دزدان سومالی رشوه پرداخت کنند تا اجازه یابند در سواحل آفریقا ماهیگیری کنند.

شرق از قول خلیل‌الله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران، می‌نویسد: «از آنجا که کشتی‌های چینی ماهی‌یاب دارند، شبانه گله‌های ماهی را شناسایی کرده و آنها را شکار می‌کنند».

به گفته او، ارزش محموله‌ای که در یک شب شکار می‌شود، گاه به اندازه قیمت خود کشتی‌ها است.

صید به روش ترال [انبوه] توسط شناورهای چینی در سال‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای به دنبال داشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون اظهارات ضدونقیضی درباره حضور کشتی‌های صید ترال چینی در آب‌های ایران داشته‌اند.

محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، ۲۷ مرداد پارسال از فعالیت کشتی‌های چینی با عقد «اجاره بلندمدت» برای صید در عمق ۲۰۰ متری آب‌های ایران خبر داده بود؛ اما به فاصله چند ساعت از اظهارات او، هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، مدعی شد شناورهای چینی «تحت اجاره شرکت‌های ایرانی هستند».

با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند شناورهای چینی که برای فعالیت‌شان مجوز صادر شده است، «خارج از ۱۲ مایل از آب‌های تحت حاکمیت ایران» و «در عمق حداقل ۲۰۰ متر» ماهی صید می‌کنند، موضوعی که عضو شورای مرکزی خانه کشاورز صحت آن را رد کرده است.

آقای درخشان در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با روزنامه شرق گفته است: از ۹۱ کشتی چینی هنوز ۱۷ کشتی باقی مانده که «همچنان ذخایر آب‌های جنوب را قلع و قمع می‌کنند. صید ترال هست‌ و نیست کف دریا را جارو می‌کند».

زمستان سال ۹۷ پایگاه خبری «نشنال» امارات گزارش داده بود که بر اساس تحقیقاتی که طی ۲۵۵ روز و از ۲۵۰۰ ایستگاه دریایی انجام شده، ۸۵ درصد از گونه‌های کلیدی ماهی‌های خلیج فارس نایاب شده است. دولت امارات خواستار توقف برخی روش‌های صید ماهی که به منابع دریا آسیب می‌زنند شده بود.

آقای درخشان درباره فعالیت کشتی‌های چینی می‌گوید، یکی از این کشتی‌ها در یک شب ۹۰ میلیارد تومان میش‌ماهی صید کرده که به اندازه قیمت این کشتی است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در ادامه گفته است: فعالیت کشتی‌های چینی ۱۵۰۰ شغل ماهی‌گیری را در ایران از بین برده است و صیادان ایرانی اکنون با دزدان سومالی وارد مذاکره شده و به ازای هر لنج ده هزار دلار می دهند و اجازه می‌گیرند که در مدت مشخص در آب‌های این کشور صید کنند و از آفریقا برای ایران صید می‌آورند.

در همین زمینه دولت سومالی و دیده‌بان بین‌المللی ماهی‌گیری دهم تیرماه از حضور ده‌ها کشتی ایرانی برای ماهی‌گیری غیرقانونی در سواحل سومالی خبر دادند.

XS
SM
MD
LG