لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

وکیل متهم اول پتروشیمی: متهمان به نظام کمک می‌کردند که به کشور سود برسانند


تصویری از جلسه سوم دادگاه پرونده «فساد در پتروشیمی»
تصویری از جلسه سوم دادگاه پرونده «فساد در پتروشیمی»

در جریان سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «فساد در پتروشیمی»، متهم ردیف اول این پرونده و وکیل او توضیحاتی در مورد جزئیات این پرونده ارائه کردند.

این جلسه دادگاه روز چهارشنبه، ۲۱ فروردین، در تهران به ریاست قاضی اسدالله مسعودی برگزار شد.

رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی، متهم ردیف اول این پرونده است و علاوه بر او، عباس صمیمی، که عضو هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایران بوده نیز در ردیف متهمان پرونده «فساد پتروشیمی» مطرح است.

به گفته قاضی جلسه، «تحصیل» پولی که توسط رضا حمزه‌لو در کیفرخواست اعلام شده «مبلغ ۷ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۵۲۹ یورو است که چیزی معادل ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این جلسه، وکیل رضا حمزه‌لو گفت: «حمزه‌لو و صمیمی به نظام کمک می‌کردند که بتوانند به کشور سود برسانند.»

او توضیح داد: «آقای حمزه‌لو و همراهان‌شان هیچ هدفی جز خدمت به نظام و هیچ چاره‌ای جز آن نداشتند. این دوستان تمام ارز حاصل از فروش را به حساب شرکت‌های خود واریز کرده‌اند. در صورتی که اگر کاسب بودند می‌توانستند تمام این مبلغ را ببرند.»

وکیل مدافع متهم ردیف اول در ادامه بیان کرد: «ان‌پی‌سی (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) اعلام کرده‌ است که هیچ مبلغ ارزی به عنوان بدهی وجود ندارد و تسویه حساب شده‌است.»

او این مطلب را در حالی بیان می‌کند که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران روز ۲۲ اسفند در اطلاعیه‌ای رسمی گفت که شرکت بازرگانی پتروشیمی «۵۰۰ میلیون یورو از مطالبات» تولیدکنندگان مربوط به صادرات سال ۹۲ را «بازنگردانده» است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین اعلام کرده که متهمان علاوه بر بازنگرداندن این «۵۰۰ میلیون یورو» بخشی از پول صادرات پتروشیمی را به یورو دریافت و با نرخ پایین‌تر به ریال بازگردانده‌اند.

در جلسه چهارشنبه پس از آن‌ که وکیل مدافع رضا حمزه‌لو در مورد «انجام» تسویه حساب‌ها توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی خبر داد، نماینده حقوقی شرکت ملی پتروشیمی پاسخ داد: «بدهی‌های ما را به موقع تسویه نکردند.»

رضا حمزه‌لو و وکیل مدافع او در این جلسه با ذکر جزئیات و ارقام با این اتهام‌ها مخالفت کرده و آنها را رد کردند.

در پرونده موسوم به «فساد پتروشیمی» که تاکنون دو جلسه از دادگاه رسیدگی به آن برگزار شده، اتهاماتی علیه ۱۴ تن از جمله چندین نفر از مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی مطرح شده‌ است.

در جلسات رسیدگی به این پرونده سه تن از متهمان که در خارج از ایران به سر می‌برند، حضور ندارند، ولی به گفته دادستان تهران وکلای آنها در جلسات دادگاه حاضر هستند.

البته مشخص نیست که وکلای سه متهم غایب، از سوی خود آنها تعیین شده‌اند یا وکلای تسخیری هستند.

در این پرونده رضا حمزه‌لو متهم است که به عنوان شریک تجاری با مرجان شیخ‌الاسلامی در ترکیه چند شرکت تأسیس کرده و به برخی افراد دیگر هم دستور داده که برای دور زدن تحریم‌ها خارج از ایران شرکت‌هایی را تأسیس کنند.

مرجان شیخ‌الاسلامی که سابقه روزنامه‌نگاری در روزنامه همبستگی و خبرگزاری ایرنا، مدیرعاملی خبرگزاری میراث فرهنگی و دو بار حضور در رقابت‌های انتخابات مجلس را دارد این اتهام‌ها را رد می‌کند.

منابع: خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG