لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

واکنش وزیر کشور به خشونت علیه زنان در مشهد: «پلیس وظیفه ذاتی‌اش را انجام داد»


دختر خردسال وحشت‌زده پس از استفاده ماموران از اسپری فلفل علیه زنان فوتبال‌دوست در مشهد
دختر خردسال وحشت‌زده پس از استفاده ماموران از اسپری فلفل علیه زنان فوتبال‌دوست در مشهد

یک روز پس از وعده مقامات ایران مبنی بر «برخورد جدی و قاطع با متخلفان» در ماجرای برخورد خشونت‌آمیز با زنان پشت درهای ورزشگاه مشهد، وزیر کشور در دفاع از نیروی انتظامی گفت که پلیس «وظیفه ذاتی خود» را انجام داده است.

عصر روز سه‌شنبه، ۹ فروردین، تعداد زیادی از زنان که از طریق وب‌سایت فدراسیون فوتبال به طور قانونی اقدام به خرید بلیت برای تماشای بازی کرده بودند، اجازه ورود به ورزشگاه را نیافتند و ماموران برای پراکنده کردن زنان که در میان آنان تعدادی دختر خردسال نیز بودند به اسپری فلفل متوسل شدند.

احمد وحیدی روز پنج‌شنبه، ۱۱ فروردین، بدون اشاره مستقیم به کاربرد اسپری فلفل علیه زنان پشت درهای ورزشگاه مشهد گفت که بر اساس گزارش «دوستان ناجا»، پس از پر شدن ورزشگاه، «افراد دیگری» تلاش کرده بودند که وارد ورزشگاه شوند که «طبیعتا فرمانده انتظامی موظف بوده است که از ورود افرادی که بیش از حد ظرفیت می‌خواستند وارد ورزشگاه شوند، جلوگیری کند» و «به طور طبیعی نیروی انتظامی وظیفه ذاتی خود را انجام داده است».

آقای وحیدی در ادامه به گزارش دیگری درباره حوادث خشونت‌آمیز ورزشگاه مشهد اشاره کرده و گفته است که بر اساس این گزارش «عده‌ای خارج از ضوابط و به طور جعلی اقدام به فروش بلیط‌هایی که مجاز نبودند کرده‌اند».

در همین رابطه خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، در گزارشی بدون اشاره به منابع و مستندات، «فروش و توزیع بلیط‌های تقلبی» را عامل «حاشیه‌های استادیوم مشهد» عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، «سیستم بلیت‌فروشی آنلاین مسابقه ایران و لبنان مطابق برخی از بازی‌های گذشته با مشکلات فنی زیادی مواجه شد» و «به همین دلیل برخی از علاقمندان به تعداد از کافی‌نت‌های شهر مشهد مراجعه کردند که ظاهراً بعضی از این مراکز تعدادی بلیت تقلبی با پرینت رنگی در اختیار مشتریان خود قرار دادند».

در ادامه گزارش خبرگزاری مهر با اشاره به فروش «تعدادی از بلیت‌های جعلی به بانوان علاقمند» ادعا کرده است که «در سیستم بلیت‌فروشی بازی بخش فروش بلیط بانوان یا جایگاه بانوان وجود نداشته است».

در پی واکنش منفی گسترده به برخورد خشونت‌آمیز با زنان، فدراسیون فوتبال ایران نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بود که بلیت‌های فروخته‌شده «جعلی» بوده و جاعلان بلیت را «مسببان اصلی» حادثه ورزشگاه مشهد اعلام کرده بود.

این فدراسیون در بیانیه خود به صراحت اعلام کرده بود که ورود زنان به ورزشگاه می‌توانست «بحران‌زا» باشد و به همین دلیل قرار نبود برای زنان امکان خرید بلیت وجود داشته باشد.

محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز پیشتر در واکنش به اتفاقات اخیر گفته بود که عدم حضور زنان در ورزشگاه «یک تصمیم ملی بود، نه استانی».

برخورد خشونت‌آمیز شامگاه سه‌شنبه با زنان در مشهد بازتاب قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی داشته است و بسیاری از کاربران رفتار مقام‌های حکومت ایران را با گروه طالبان مقایسه کرده‌اند.

در همین حال برخی کاربران نیز در روزهای اخیر از فیفا خواسته‌اند مماشات با فدراسیون فوتبال ایران را کنار گذاشته و تصمیم به محرومیت فوتبال ایران از بازی‌های بین‌المللی به دلیل «ساختار زن‌ستیز» جمهوری اسلامی بگیرد.

فدراسیون فوتبال ایران پیش از این به فیفا تعهد داده بود که زنان طبق قوانین این سازمان از حق برابر با مردان برای تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه برخوردار باشند، اما تاکنون تنها در برخی بازی‌ها عده محدودی از زنان، آن هم به صورت گزینشی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را یافته‌اند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا تاکنون تصمیمی درباره وضعیت تیم ملی فوتبال ایران نگرفته و تنها از مسئولان ایرانی درخواست اطلاعات بیشتر درباره ماجرای ورزشگاه مشهد کرده است.

بر اساس گزارش‌های ایلنا، خبرگزاری مهر، شبکه‌های اجتماعی،‌ رادیوفردا/ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG