لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

سخنگوی پلیس ایران در مورد روز ولنتاین: مطابق وظایف برخورد می‌شود‎‎


عکسی از آرشیو، فروشگاهی را در تهران در روز ولنتاین نشان می‌دهد
عکسی از آرشیو، فروشگاهی را در تهران در روز ولنتاین نشان می‌دهد

سخنگوی نیروی انتظامی ایران، می‌گوید پلیس در «روز ولنتاین» بر پایه «قوانین و وظایف» این نهاد، «اقدام و برخورد خواهد کرد». رئیس پلیس امنیت کرمان نیز هشدار داده‌است که فروشگاه‌ها در این روز «زیر ذره‌بین» قرار دارند و «برخورد می‌شود».

مطابق سال‌های گذشته با نزدیک‌شدن «روز ولنتاین»، شماری از مقام‌های امنیتی و انتظامی ایران اظهارات و یا هشدارهایی را مطرح کرده‌اند.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس ایران، ۲۵ بهمن ماه به خبرگزاری ایسنا گفته است «این نیرو در روز ولنتاین مطابق قانون و وظایفش اقدام و برخورد خواهد کرد». او بدون ارائه جزئیات خاصی افزوده «طبیعتا پلیس نسبت به هرکاری که غیرقانونی باشد هشدار می‌دهد و آنچه که به پلیس اماکن مرتبط باشد اعلام می‌کند».

به گفته آقای منتظرالمهدی «نظارت و پی‌گیری» در این روز «باید از سوی اصناف و اتحادیه‌ها انجام شود».

با وجود گفته‌های سخنگوی پلیس، مشخص نیست منظور از «وظایف و قانون» برای «اقدام و برخورد» با روز ولنتاین چیست.

مصاحبه آقای منتظرالمهدی با خبرگزاری ایسنا، یک روز پس از آن منتشر شده که رئیس پلیس امنیت عمومی استان کرمان در مورد این روز هشدار داده است. سرهنگ محمدرضا پرواز گفته فروشگاه‌ها و فروشنده‌هایی «مانند خرازی، گل‌فروشی، پوشاک، قنادی و چاپخانه، زیر ذره‌بین» پلیس قرار دارند و تبلیغ و فروش اجناس با نام و علامت ولنتاین «ممنوع است».

این مقام پلیس کرمان با مطرح کردن اظهاراتی مانند «تلاش دشمنان» برای «ترویج فرهنگ منحط غرب»، می‌گوید هدف «دشمنان» از این کار «کم‌رنگ‌کردن ارزش‌های دینی» و «گسترش روابط نامشروع» است.

سرهنگ پرواز نیز مانند سخنگوی پلیس ایران می‌گوید در این روز «به‌صورت قانونی برخورد خواهد شد».

اما آقای پرواز نیز جزئیاتی در مورد «قانون» مورد نظر مطرح نکرده‌است.

مقام‌های پلیس ایران طی سال‌های گذشته اظهاراتی را در مورد روز ولنتاین و «قوانین» و «بخش‌نامه‌های» مربوط به آن مطرح کرده‌اند که گاه ضد و نقیض بوده‌است.

برای نمونه در سال ۱۳۹۴ اداره اماکن نیروی انتظامی برگزاری روز ولنتاین در کافی‌شاپ‌ها و آب‌میوه‌فروشی‌ها را طی بخشنامه‌ای «ممنوع» اعلام کرده بود.

یک سال بعد، سخنگوی پلیس گفته بود «دستورالعمل ویژه‌ای» برای مأموران پلیس درباره روز ولنتاین صادر نشده است و این «یک موضوع اجتماعی است که باید در چارچوب اجتماع حل و فصل شود».

البته در یک مورد مشخص قانونی، سعید منتظرالمهدی گفته بود اگر اجناس ارائه‌شده در مراکز صنفی «قاچاق باشد» در آن‌صورت پلیس ِ مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن برخورد می‌کند» و «ربطی به یک روز خاص ندارد».

روزی که به‌ «ولنتاین» یا «روز عشاق» موسوم شده در ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) فرا می‌رسد و طی سال‌های گذشته روند برگزاری آن، به کشورهای مختلف جهان سرایت کرده‌است. هرچند در مورد نام‌گذاری و مراسم این روز گمانه‌ها و نظریه‌هایی مطرح است، اما شهرت فراگیر آن سابقه چندان طولانی ندارد. بنا بر گزارش‌ها چرخه مالی این روز برای فروشگاه‌های بزرگ و نیز کسب‌وکارها و فروشندگان خرد، در شماری از کشورها، رقم قابل توجهی‌ست.

در گاه‌شمار ایرانی روزهایی برای گرامیداشت روز «مهر» (مهرگان) یا «زن و زمین» (سپندارمذگان) وجود دارد. در برخی دیگر کشورها نیز گرامیداشت‌های مشابهی مانند «کاروا چاوت» در هند یا «روز چی‌شی» در گاه‌شمار قمری چین، همچنان رایج است. در این کشورها در مواردی برخی کارزارهای اجتماعی در انتقاد یا مخالفت با روز ولنتاین شکل گرفته‌است؛ اما گزارشی از «برخورد» هدفمند نیروهای امنیتی و انتظامی با این روز منتشر نمی‌شود.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، خبرگزاری صدا و سیما و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG