لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

وزیر کشور در مورد مسئله جمعیت: کارگروهی برای رفع دغدغه رهبری تشکیل می‌شود


چند روز پس از هشدار رهبر جمهوری اسلامی درباره پیر شدن جمعیت ایران، وزیر کشور گفته است ارزیابی‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد کوشش‌های انجام شده متناسب با «برنامه جمعیت» نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی که روز یک‌شنبه، ۱۸ خرداد، در حاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور با خبرنگاران سخن می‌گفت، جزئیاتی از گزارش مجمع تشخیص مصلحت ارائه نداد ولی گفت قرار است یک کارگروه جدید برای پیگیری این موضوع و «تقسیم کار ملی» تشکیل شود.

به گفته وزیر کشور قرار است این کارگروه با گزارش‌های سه ماهه، آنچه را که رحمانی فضلی «دغدغه رهبری» در مورد جمعیت ایران توصیف کرده «رفع کند.»

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۴ خرداد در یک سخنرانی عمومی مجددا به موضوع جمعیت در ایران اشاره کرد و گفت: «گزارش‌های متقن به ما می‌گوید که کشورمان به سرعت به سمت پیری پیش می‌رود، این خیلی خبر دهشتناک و بدی است».

علی خامنه‌ای در سال‌های اخیر بارها به لزوم افزایش جمعیت ایران اشاره کرده و درباره پیر شدن جمعیت هشدار داده است.

او در همین زمینه خواستار افزایش جمعیت ایران به ۱۵۰میلیون نفر شده است. جمعیت ایران در حال حاضر ۸۳ میلیون نفر است.

رهبر جمهوری اسلامی فروردین ۱۳۹۸ در این زمینه گفت اگر «عدد ملت مسلمان» زیاد شود، «زمینه و امکان برای رشد و تعالی فراهم می‌شود».

این گفته‌ها به طور معمول با واکنش و حمایت مقام‌های نظامی و روحانی همراه شده است.

علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران آذر ۹۸ با اشاره به درخواست آقای خامنه‌ای گفت واجب است که «خانواده‌های سپاه و بسیج حداقل ۵ فرزند داشته باشند».

او گفت خودش ۵ فرزند و ۱۳ نوه دارد ولی با توجه به اینکه رهبر جمهوری اسلامی گفته است «تعداد نوه‌ها» بیشتر شود، می‌خواهد ۲۵ نوه داشته باشد.

پیش از آن، عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفته بود که فرزندآوری یک «جهاد» برای افزایش جمعیت شیعیان است.

به گفته آقای محمدحسنی «دشمن» برای کاهش جمعیت شیعیان «توطئه» کرده است.

با وجود چنین اظهاراتی، گزارش‌های رسمی نشان‌دهنده کاهش ازدواج، کم شدن تعداد فرزندان و پیر شدن جمعیت است.

شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت ایران در امور مامایی روز ۳۰ اردیبهشت امسال از کاهش شدید در نرخ باروری در ایران طی ۳۰ سال اخیر خبر داد و گفت در ۶۰ سال گذشته جمعیت ایران ده سال پیرتر شده است.

خبرگزاری مهر نیز ۱۲ اردیبهشت نتایج تحقیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی را منتشر کرد و نوشت: «با وجود هشدارهای فراوان کارشناسان درخصوص بحران کاهش نرخ رشد و کاهش جمعیت، برای اولین بار در تاریخ کشور میزان نرخ رشد جمعیت به کمتر از یک درصد رسید».

در سال‌های اخیر، نابسامانی شرایط اقتصادی و گسترش مشکلات اجتماعی، باعث بی‌انگیزی عمومی برای فرزندآوری شده است.

آمارهای رسمی دولتی در ایران حاکی است که در حال حاضر حدود سی تا چهل درصد از مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG