لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

واکنش حسن روحانی به تحریم وزیر خارجه‌اش از سوی آمریکا


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۰ مرداد، در واکنش به تحریم جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه وزیر خارجه جمهوری اسلامی، این اقدام را «کودکانه» دانست و خطاب به آمریکا گفت: «از یک سو می‌گویید آماده مذاکره هستیم و از یک سو وزیر را تحریم می‌کنید.»

مقام‌های آمریکا بارها از آمادگی خود برای مذاکره با جمهوری اسلامی بر سر یک توافق جایگزین برای برجام خبر داده‌اند. رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده که هرگونه مذاکره با آمریکا «ممنوع» است.

یک روز پیش از سخنان تازه حسن روحانی، وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن تحریم محمدجواد ظریف اعلام کرد که این تصمیم به این خاطر گرفته شده که ظریف به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند یا به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای (رهبر) کار می‌کند.

هنوز جزئیات دقیق این تحریم و گستره و شیوه اجرای آن مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی که روز پنج‌شنبه در مراسم افتتاح فازی از یک نیروگاه در آذربایجان شرقی سخن می‌گفت در واکنش به این خبر این اقدام را «استیصال بدخواهان» و «کودکانه» دانست.

او گفت که گفته می‌شود محمدجواد ظریف «واقعیت‌ها را پشت و رو بیان می‌کند» و این‌گونه اظهارنظر کرد که آمریکایی‌ها «از مصاحبه وزیر خارجه ما می‌ترسند».

رئیس جمهور ایران افزود «به گونه‌ای که وزیر خارجه کشور را تحریم می‌کند که البته قبلش غلط‌های بالاتری کرده و رهبر معظم انقلاب را تحریم کردند.»

آقای روحانی روز پنج‌شنبه هم‌چنین گفت که به باور او تحریم‌ها «منفعت» هم دارد و اظهار داشت: «این تحریم به ضرر همه است، اروپا هم ضرر می‌کند، ما هم ضرر می‌کنیم. اما در بخش منفعت این تحریم‌ها، این تنها ملت ایران است که نفع می‌برد.»

دی ماه سال گذشته نیز علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن تأیید فشارهایی که تحریم‌ها بر کشور و مردم وارد می‌کند، گفته بود: «مردم و مسئولان می‌توانند کاری کنند که این تحریم‌ها صددرصد به نفع ملت تمام شود».

روز چهارشنبه، وزیر خارجه ایران خود بلافاصله پس از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا توئیت کرد چون «تهدیدی برای دستور کار آمریکا بوده، تحریم شده است».

او افزود که این تحریم‌ها «هیچ اثری روی او و خانواده‌اش نخواهد گذاشت» چرا که به گفته آقای ظریف، «او هیچ دارایی یا منافعی در خارج از ایران ندارد».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم به تحریم محمد جواد ظریف توسط آمریکا واکنش نشان داده و گفته است: «اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی‌دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می‌زنند! آمریکایی ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.»

به گزارش خبرگزاری میزان، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران، نیز روز پنج‌شنبه تحریم ظریف را «یک رسوایی» برای آمریکایی‌ها دانست و گفت که «ظریف معمار دیپلماسی، صدای رسای حقانیت ایرانیان و نماد استقبال افکار عمومی دنیا از منطق ایرانی است.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، نیز تحریم ظریف را به منزله «سقوط مجسمه آزادی» دانسته و در پیامی توئیتری نوشته است «تحریم وزیر امور خارجه ایران یعنی دروغ بودن همه گفته‌های دونالد ترامپ و دیگر سران رژیم او برای تمایل به گفتگو و مذاکره.»

واکنش سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی توسط آمریکا را محکوم کرد و آن را «مضحک، غیرقانونی و نابخردانه» دانست.

سپاه پاسداران در این بیانیه، از آنچه «هماوردی و تلاش» محمدجواد ظریف «در جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه دشمن» و «سایر عرصه‌های اقتداربخشی نظام» نامیده قدردانی کرده و تحریم او را «برای جبران بخشی از استیصال، واماندگی و ضعف دشمن» توصیف کرده است.

این بیانیه تحریم محمدجواد ظریف را به خاطر «خباثت و دشمنی» و «خشم و عصبانیت دشمن» دانسته است.

منابع: مهر و خبرگزاری میزان / پ.پ
XS
SM
MD
LG