لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

انتقاد روزنامه‌های اصولگرا از احتمال گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران


روزنامه دولتی ایران، روز یکشنبه از احتمال راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا در تهران خبر داده، اما چند روزنامه منتقد دولت با استفاده از تعابیری چون «جاسوس‌خانه سبز» چنین اقدامی را به باد انتقاد گرفته‌اند.

روزنامه دولتی ایران، در شماره یکشنبه خود از «ورود هیئت اقتصادی ۷۰ نفره اروپا به تهران»، «رایزنی فشرده» این هیئت با بخش خصوصی ایران و احتمال راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا در تهران خبر داده است.

اما در مقابل وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، در یادداشتی با عنوان «جاسوس‌خانه سبز» نوشته است که «تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران این امکان را برای کشورهای اروپایی فراهم می‌کند که با استفاده از مصونیت و مزایای دیپلماتیک، پوششی وسیع‌‌‌‌‌‌تر برای تأثیرگذاری بر سیاست‌‌های ایران با ارتباط‌‌‌گیری با جریان‌‌های سیاسی و ایجاد اپوزیسیون درون نظام داشته باشند».

این روزنامه با اشاره به دیدار کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر سال ۹۲ به تهران با نرگس محمدی فعال حقوق بشر، نوشته که «تلاش برای مشروط کردن بهبود روابط ایران با اروپا به ایجاد آزادی‌عمل برای جریان فتنه تحت‌پوشش عنوان حقوق‌بشر و همچنین کشاندن ایران پای میز مذاکره حقوق‌بشری» بوده است.

وطن امروز همچنین به واکنش محمدجواد لاریجانی از مقام‌های ارشد قوه‌قضائیه به احتمال تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران اشاره کرده و از قول او نوشته است: «وظیفه این دفتر حمایت از نیروهای سکولار، عوامل فتنه ۸۸ و همجنس‌بازها در ایران است».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز از قول محمدجواد لاریجانی تأکید کرده که «دفتر اروپا به هیچ‌وجه نباید در ایران فعال شود».

به نوشته این روزنامه، محمدجوادلاریجانی با تأکید براینکه دفتر اتحادیه اروپا در تهران در صورت تأسیس «بايد به طور منظم مانيتور كند كه نيرو‌های سكولار در ايران تحت فشار قرار نگيرند يا نيرو‌های سكولار در ايران ميدان فعاليت داشته باشن يا كساني كه در فتنه ۸۸ تحت فشار قرار گرفتند هم از زندان و ممنوعيت‌ها خارج شوند و ميدان فعاليت داشته باشند و وضعيت اقليت‌ها، همجنسگرا‌ها و خيلی موضوعات ديگر را دنبال كند» اما «اين دفتر با اين ليست خيلی مشعشع از مسئوليت‌ها به هيچ وجه در ايران مورد استقبال و خوشامد قرار نخواهد گرفت».

این مقام ارشد قوه قضائیه حتی گفته که «پارلمان اروپا در سال گذشته مصوبه‌ای به اسم استراتژی روابط با ايران داشت كه به كميسيون اروپا ابلاغ كرد. در آنجا تأسيس دفتر ذكر و وظايف دفتر ليست شده است. در حوزه اقتصاد آمده است كه بايد اين دفتر زمينه‌هاي توسعه صادرات كالا‌های اروپایی به ايران را باز كند. حالا مثلاً چه بازاری است كه در ايران كالای اروپایی ندارد؟»

روزنامه جوان از قول محمدجواد لاریجانی نوشته است: «معنا ندارد كه با ركورد‌های بالایی كه ما در امر حقوق بشر داريم، آنها در اروپا بنشينند و مدام عليه ما اعلاميه دهند، در حال حاضر عمده تهاجمات حقوق بشری به ايران از اروپا نشئت می‌گيرد».

روزنامه شرق عکس یک خود را به نشست سران سه قوه اختصاص داده و با تیتر «توافق ٣ رئیس» خبر داده است که «حسن روحانی و برادران لاریجانی برای تشکیل و تفکیک برخی وزارتخانه‌ها توافق کردند».

به نوشته این روزنامه در جلسه رؤسای قوا که روز شنبه به میزبانی صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه «تغییرات اساسی در ساختار دولت مطرح شد و با اندک تغییراتی، توافق بین هر سه قوه شکل گرفت» و عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم، دراین باره اعلام کرد که براساس این توافق «وزارت راه و شهرسازی» به دو وزارتخانه «مسکن و شهرسازی» و «امور راهداری» تقسیم می‌شود و «امور مربوط به برق» از وزارت نیرو جدا و به وزارت نفت ملحق شود و نام وزارت نفت به «وزارت انرژی» تغییر خواهد کرد.

علاوه براین «سازمان شهرداری‌ها» از وزارت کشور به وزارت مسکن منتقل خواهد شد و همچنین توافق شد تا وزارتخانه‌ای ایجاد شود که تنها به امورات مربوط به روستاهای کشور رسیدگی کند و حوزه عملکردش به این بخش معطوف باشد.

به نوشته شرق «سازمان محیط‌ زیست و منابع طبیعی و بخش آب سازمان آب‌وفاضلاب شهری و روستایی و آب‌ منطقه‌ای» نیز ادغام شده و یک وزارتخانه دیگری را تشکیل خواهند داد. ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه «توسعه صادرات» و «بازرگانی» تقسیم شود و درباره وزارت ورزش و جوانان نیز حوزه جوانان از ورزش منفک و در قالب «سازمان ملی جوانان» به کار خود ادامه دهد.

روزنامه شرق ضمن انتشار نظرات شماری از کارشناسان که برخی از آنها با تغییرات جدید در ساختار دولت موافق و برخی دیگر تاکید دارند «نیازمند تغییر تفکر هستیم نه ایجاد ساختار جدید»، نوشته است: تغییرات ساختاری دولت «شک و شبهه‌های کارشناسی هم دارد. مشخص نیست در زمانی‌ که دولت تا این اندازه در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود و همین‌طور پرداخت یارانه‌ها، وامانده، چرا باید به جای کوچک‌کردن حجم خود به‌عنوان هدفی که در همه برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و همین‌طور سند چشم‌انداز ١٤٠٤، مورد تأکید بوده، به بزرگ‌‌کردن اندازه خود سرگرم شود.»

روزنامه شهروند از مطرح شدن پرونده مؤسسات مالی غیرمجاز در نشست سران سه قوه گزارش داده و از قول حسن روحانی نوشته است: «اگر مؤسسات دچار مشکلاتی شدند، ضمن این‌که وظیفه داریم مشکلات مردم را برطرف کنیم» اما «بانک مرکزی هم محذوراتی دارد و نمی‌توان گفت که از پول بانک مرکزی برای حل این مشکلات استفاده کند.البته برای این مسائل می‌توان اعتباراتی در نظر گرفت، ضمن این‌که در این زمینه سه قوه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر یک شماره یکشنبه خود با عنوان «پيشنهاد بيشرمانه موشکی»، انتشار یادداشتی از احکد نقیب‌زاده استاد دانشگاه در شماره شنبه روزنامه آرمان با مضمون موافقت با مذاکره با اتحادیه اروپا درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی را « سخيف، بزدلانه و بي‌شرمانه» توصیف کرده و نویسنده آن را «خودفروش وطنی» و مستحق «مجازات» دانسته است.

احمد نقیب‌زاده در شماره شنبه روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «اروپایی‌ها خواهان مذاکرات موشکی» نوشته بود: «مواضع اروپایی‌ها تا حدی خردمندانه به‌نظر می‌رسد. هم می‌خواهند که هیاهوی آمریکایی‌ها را ساکت کنند و هم نمی‌خواهند موضوع موشکی ایران به یک بحران غیرقابل بازگشت تبدیل شود. البته ‌ایران هم در موقعیت خوبی قرار دارد و به اهداف خودش رسیده و قادر است که‌این برنامه‌ها را در همین نقطه کنونی متوقف کند. برد بیش از دوهزار کیلومتر در برنامه‌های ایران نیست. بهتر است که ما هم با آغاز مذاکره خطر جنگ و تحریم را از سر بگذرانیم. اگر مذاکره نکنیم ممکن است که اروپایی‌ها مواضع تند و تیز آمریکایی‌ها را در این مورد همراهی کنند».

روزنامه جوان اما نویسنده این یادداشت، روزنامه آرمان و رسانه‌های نزدیک به جناح اصلاح‌طلب را به بهانه این یادداشت مورد حمله قرار داده و نوشته است: «درست در روزی كه رئيس‌جمهور با هشدار درباره توطئه‌های جديد دشمن، رسانه‌ها و صاحبان تريبون‌ها را خطاب قرار داد كه "هوشيار باشند در زمين دشمن بازی نكنند"، روزنامه اصلاح‌طلب آرمان در سرمقاله خود در قامت سرباز اروپایی‌ها و خاصه فرانسوی‌ها ظاهر شد و با رويكردی منفعلانه برجام موشكي را كليد زد».

این روزنامه نوشته است: «جناح اصلاح‌طلب در زمانی كه ماكرون پيش از سفر به ايران و در سفر به عربستان، "چماق موشکی" خود را بالا برده، به عنوان سرجوخه‌های دشمن ديرينه، نقش "هويج فرنگی" را به عهده گرفت و اروپا و عربستان را "در معرض آسيب و لطمه جدی از سامانه موشكی ايران" معرفی می‌كند و پيشنهاد مذاكره موشكي می‌دهد تا خطر جنگ از سر ما رفع شود».

روزنامه خراسان هم طی یادداشتی درباره پیشنهاد احمد نقیب‌زاده برای مذاکره با اروپا درباره برنامه موشکی، نوشته است: «پیشنهاد آغاز مذاکرات در موضوع موشکی و منطقه ای امری برخلاف مصلحت، تجربه و درایت و کیاست سیاسی است. واقعیت این است که مذاکره برای داد و ستد در حوزه دفاعی کشور، نه تنها باعث دور کردن سایه جنگ از کشور نخواهد شد، بلکه به جرئت می‌توان آن را مقدمه‌ای برای تضعیف تسلیحاتی و سپس حمله نظامی به ایران دانست».

این روزنامه نوشته است: «بهانه‌های» اتحادیه اروپا «برای اقدام علیه مردم ایران، تنها منحصر به موضوع هسته‌ای نبوده و نیست. برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که پس از به دست آمدن توافق هسته‌ای، آنان بهانه‌ای تازه برای اعمال فشار مجدد بر کشورمان رو خواهند کرد. حقوق بشر، توان دفاعی و موشکی، حمایت ادعایی از تروریسم، افراط گرایی و... دومینویی است که دشمنان ایران قصد دارند آن را یکی پس از دیگری دنبال کنند تا در نهایت استقلال کشور را از بین ببرند و ایران را به یک کشور سلطه‌پذیر تبدیل کنند».

روزنامه صبح نو از تجمع خانواده‌های مبتلایان به بیماری ام.پی.اس گزارش داده و نوشته است: «روز شنبه خانواده‌های بیماران ام پی اس که با مشکل تهیه دارو مواجه شده‌اند، در‌مقابل سازمان غذا و دارو تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت پیش آمده شدند. داروی این بیماران که به عنوان داروی خاص شناخته شده، قریب به چهار ماه است که به دست بیماران نرسیده و سلامتی آنها را با مشکل جدی مواجه کرده است».

این گزارش با تیتر «خطر بیخ گوش کودکان بیماری نادر» با اشاره به اینکه در ایران تاکنون ۳۵۰ نفر شناسایی شده‌اند که به این بیماری مبتلا هستند»، نوشته است: آنها «باید داروهای خود را به موقع مصرف کنند اما زندگی خانواده‌هایی که با این بیماری مواجه هستند، چهار ماه است که به جهنم تبدیل شده و در این مدت به هر جایی سر زده‌اند تا این دارو را تهیه کنند اما در آخر، کارشان به تجمع رسید».

مادر یکی از کودکان مبتلا به این بیماری که از شهر مشهد و به نمایندگی از خانواده ۲۰ تن از بیماران در تجمع مقابل سازمان غذا‌و‌دارو شرکت داشت به روزنامه صبح نو گفته است: کودک بیمارم باید به طور مرتب دارو مصرف کند تا بتواند زنده بماند اما «الان چهار ماه است که برای دادن دارو امروز و فردا می‌کنند، ما را به داروخانه‌ها می‌فرستند که آنها هم ندارند؛ سازمان غذا و دارو هم که جواب ما را به درستی نمی‌دهد» در حالی که «اسکلت بچه‌های ام پی اس به هم ریخته است و دستشان جمع شده و قلب و کبد و چشمشان مشکل پیدا کرده است، چه کسی باید جوابگوی ما باشد».

فهیمه قاسمی، مسئول بخش پزشکی بنیاد بیماری‌های نادر ایران، نیز گفته است: «داروهای این بیماران در همه تیپ‌ها تأمین نمی‌شود و سازمان غذا و دارو برای همه تیپ‌ها فرانشیز در نظر نگرفته است و قیمت برخی از داروها تا ۶۰ میلیون تومان نیز می‌رسند. تنها داروهای تیپ‌های یک و سه این بیماری در لیست تأمین قرار گرفته‌اند. آن‌هایی که در لیست نیستند باید از طریق داروخانه‌های ۱۳ آبان یا ۱۲ فروردین به صورت آزاد تهیه کنند».

روزنامه جامعه فردا با طرح این پرسش که «علت تغییرات پیاپی مسئولان ارتش چیست؟»، نوشته است: «مراسم تودیع و معارفه جانشینان جدید و قدیم فرمانده کل ارتش و همچنین معاون هماهنگ‌کننده ارتش صبح شنبه، با حضور فرماندهان و مسئولان لشکری و کشوری در ستاد ارتش برگزار شد».

این روزنامه از قول عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، درخصوص جابه‌جایی‌های صورت گرفته در بدنه ارتش جمهوری اسلامی نوشته است: «تهدیدات جدید ایجاب می‌کند تا ترکیبی جدید برای مقابله با آنها ایجاد کرد. دشمنان ما در دوران دفاع مقدس از اتحاد ارتش و سپاه ضربه‌های زیادی خوردند و امروز هم می‌خواهند به این رابطه خدشه وارد کنند».

فرمانده کل ارتش همچنین گفته است: «موضع رسمی ارتش همانی است که من در روز دانش‌آموختگی دانشجویان ارتش در محضر فرمانده کل قوا گفتم، هر کسی هر چیزی از قول ارتش و ارتشی بنویسد که باعث اختلاف بشود؛ چه آن نویسنده بداند یا نداند این سخن دشمن است و مورد تأیید ما نیست».

به نوشته جامعه فردا، حبیب‌الله سیاری معاون جدید هماهنگ‌کننده ارتش هم با اشاره به «منویات فرمانده کل قوا مبنی بر نو شدن ارتش»، گفته است: «این نو شدن بدان معناست که باید مجهز به علم و دانش روز بود تا بتوان در مقابل تهدیداتی که در اطراف ما اتفاق می‌افتد توان آمادگی داشت» و علاوه براین «ما می‌بایست نیروی انسانی خود را متناسب با تهدیدات آینده به علم و دانش روز تجهیز کنیم و این موضوع باید در دستور کار ما باشد».

جهان صنعت در گزارشی از «ادامه ظلم به کودکان بی‌شناسنامه ساکن ایران» نوشته است: «با وجود تمام وعده‌هایی که از طرف وزارت کشور و مسوولان ذی‌ربط در مورد ساماندهی افراد بی‌شناسنامه مطرح می‌شود، هنوز تعداد زیادی کودک بی‌شناسنامه و بازمانده از تحصیل داریم که از اولین حقوق انسانی محروم هستند و به طور عمده در آینده یا کودک کار می‌شوند یا با مشکلات مربوط با این قضیه دست به گریبان می‌شوند»، آنها «هیچ جایی در کمیته امداد یا سازمان بهزیستی هم ندارند و اکثراً این افراد با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند».

این روزنامه با اشاره به اینکه «طبق قانون مدنی ایران، کودکی که از پدری ایرانی چه در داخل خاک ایران، چه خارج از ایران متولد شود، ایرانی است هرچند مادرش تبعه کشوری دیگر باشد اما عکس این موضوع صدق نمی‌کند»، نوشته است: «چندی قبل صحبت‌هایی در خصوص شناسنامه دادن به این کودکان شنیده شد که به دلیل مسائل امنیتی منتفی شد».

XS
SM
MD
LG