لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

افزایش قیمت «۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی» برخی خودروهای خارجی طی یک روز در ایران


دو روز پس از حمله گروه شبه‌نظامی حماس به اسرائیل، رسانه‌های ایران از تأثیر این اتفاق بر اقتصاد و بازار ایران خبر داده و می‌گویند بعد از قیمت ارز و طلا، بهای انواع خودروها هم افزایش یافته است.

اقتصادآنلاین در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شده است، اعلام کرد قیمت خودروهای «ژاپنی وارداتی» به شدت بالا رفته و یکی از مدل‌های لکسوس در بازار ایران در یک روز ۲۰۰ میلیون تومان گران شده است.

بر اساس این گزارش، نیسان جوک در یک روز ۷۰ میلیون تومان و دست‌کم دو مدل خودرو تویوتا نیز ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

روزنامه اعتماد نیز خبر داده که بهای خودروهای ساخت داخل در روز دوشنبه ۱۷ مهر بین ۲ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

این روزنامه نوشت که پژو ۲۰۶ رکورددار افزایش قیمت است که نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون تومان گران‌تر شده و پژو پارس دیگر محصول ایران‌خودرو نیز افزایش قیمت ۱۰ میلیون تومانی داشته است.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه طلا و جواهر به وب‌سایت خبرآنلاین گفته است که از روز شنبه قیمت سکه طلا در بازار ایران دو و نیم میلیون تومان بیشتر شده و از مرز ۳۰ میلیون تومان گذشته است.

همچنین قیمت دلار در بازار آزاد ایران که روز یکشنبه از مرز ۵۲ هزار تومان گذشته بود، حوالی ظهر دوشنبه به بیش از ۵۳ هزار تومان رسید.

در همین حال، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز دوشنبه با اذعان به افزایش قیمت ارز در ایران، این اتفاق را به «دلالان بورس» و «کانال‌های تلگرامی» نسبت داده و خواستار مداخله نهادهای امنیتی و دادستان تهران برای برخورد با آنها شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز روز دوشنبه نوشت که افزایش ناگهانی نرخ ارز می‌تواند این پیام را به فعالان اقتصادی بدهد که تورم در آینده نزدیک رخ خواهد داد و «در این شرایط افراد را بار دیگر به خریدن ارزهای خارجی تشویق کند.»

در این گزارش آمده که تأثیر دیگر افزایش نرخ ارز، هزینه تولید را بالا می‌برد و به «افزایش تقاضای نقدینگی» از سوی تولیدکنندگان منجر می‌شود که به نوشته این روزنامه «فشارها بر سیستم بانکی برای وام‌دهی» را بیشتر می‌کند.

روز یکشنبه و یک روز پس از آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل، قیمت دلار در بازار فردوسی تهران به ۵۲ هزار تومان رسید، قیمت یورو از ۵۵ هزار تومان و قیمت «سکه امامی» از مرز ۳۰ میلیون تومان گذشت.

همچنین با آغاز معاملات روز یکشنبه ۱۶ مهرماه، بازار بورس تهران تنها در ۳۰ دقیقه شاهد سقوط شدید بود و «اغلب سهام‌ها» در محدودهٔ صف فروش معامله شدند.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که شاخص کل بورس با ریزش ۵۱ هزار و ۶۱۰ واحد کاهش در رقم دو میلیون و هزار واحد ایستاد.

با استفاده از گزارش‌های اعتماد، اقتصادآنلاین، دنیای اقتصاد، خبرآنلاین و رادیو فردا؛ ع.م/ پ.پ
XS
SM
MD
LG