لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

طرح ادعای کمک به هزاران زندانی و خانواده‌های آنها از طرف سخنگوی قوه قضاییه


مسعود ستایشی (وسط)، سخنگوی قوه قضاییه
مسعود ستایشی (وسط)، سخنگوی قوه قضاییه

تنها سه روز پس از انتشار اخباری از برخورد «خشونت‌آمیز» با خانواده مجید کاظمی که در پرونده خانه اصفهان اعدام شد، سخنگوی قوه قضاییه مدعی شد که سازمان زندان‌ها «کارگاهی برای روح مددجو و حمایت از خانواده او» است.

محمد هاشمی، پسرخاله مجید کاظمی، روز یک‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، در توئیتی خبر داد: «دیشب مأموران امنیتی به منزل مجید کاظمی حمله کردند و بعد از ضرب و‌شتم برادران و پدر و مادر، دو‌ برادر مجید را در حالی که به‌شدت آسیب دیده بودند، دستگیر کردند و با خود بردند.»

یک روز بعد، امیر کاظمی، پسرعموی مجید کاظمی، به رادیوفردا گفت که خواهر مجید از زندان آزاد شده، اما خانواده همچنان از وضعیت و محل نگهداری دو برادر این معترض اعدام‌شده بی‌خبرند.

در حالی که این موارد تنها تازه‌ترین نمونه‌ها از برخورد ماموران حکومتی با خانواده زندانیان است، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، اصلا به این گونه موارد اشاره نکرد.

آقای ستایشی که به مناسبت «روز حمایت از خانواده زندانیان» همزمان با پنجم خرداد سخن می‌گفت در مقابل مدعی شد که زندان‌ها در ایران قرار است «محل تربیت روح و روان و بازگشت مددجویان به آغوش جامعه و خانواده باشد».

او در ادامه مدعی کمک نقدی ۱۲۵ میلیارد تومانی به خانواده زندانیان در ایران و همین طور صدها هزار مورد کمک غیر نقدی به آنها و معرفی هزاران خانواده به مشاوران حقوقی رایگان شد. رادیوفردا قادر به راستی‌آزمایی این اعداد و ارقام نیست.

در گزارش خبرگزاری‌های داخل کشور که از نشست خبری آقای ستایشی منتشر شده هیچ اشاره‌ای به برخورد‌های خشن با خانواده‌ها نشده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شامگاه جمعه هفته گذشته با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک با سلاح ساچمه‌زن به خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، شماری از اعضای این خانواده‌‌ها، به‌ویژه زنان، را زخمی کردند.

تصاویر این خشونت‌های حکومتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

این خانواده‌ها با خواست «توقف موج اعدام» در کشور مقابل زندان قزلحصار کرج تجمع و تحصن کرده بودند.

سال گذشته، در پی آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در شهریورماه ۱۴۰۱ که هم‌چنان ادامه دارد، گزارش‌هایی نیز از تعرض جنسی به معترضان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها از سوی شماری از فعالان حقوق بشر از جمله نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، مطرح شد.

سازمان زندان‌ها در پاسخ منتشرکنندگان این گونه اخبار را تهدید به تعقیب قضایی کرد.

با استفاده از گزارش‌های میزان و رادیوفردا/ ف. دو./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG