لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

پولیتیکو: ایران با ارسال یک نامه‌ خصوصی، اتحادیه اروپا را برای تحریم‌ها تهدید کرد


سفیر ایران در بروکسل از اتحادیه اروپا خواسته است که «در این برهه حساس» به‌جای اعتراضات ایران روی مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی تمرکز کند
سفیر ایران در بروکسل از اتحادیه اروپا خواسته است که «در این برهه حساس» به‌جای اعتراضات ایران روی مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی تمرکز کند

نشریه پولیتیکو می‌گوید ایران در هفته جاری با ارسال نامه‌ای خصوصی به گروهی از دیپلمات‌های اروپایی، آن‌ها را به‌دلیل تلاش برای تصویب تحریم‌های حقوق بشری علیه تهران به خاطر سرکوب مرگبار اعتراضات مردمی تهدید کرده است.

این گزارش که روز پنج‌شنبه ۲۱ مهر منتشر شده است، می‌افزاید ایران تهدید کرده که تصویب تحریم‌ها می‌تواند روابط اتحادیه اروپا با ایران را به هم بزند.

پولیتیکو می‌گوید نامه غلامحسین دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، به دیپلمات‌های اروپایی را مشاهده کرده است که روایتی «جایگزین، تهران‌پسند و در تناقض با گزارش‌های متعدد منتشر شده« در مورد اعتراضات ایران ارائه کرده است.

در این نامه هشدار داده شده که «چنانچه اروپا نکات ظریف وضعیت فعلی را در نظر نگیرد، عواقب آن وخیم خواهد شد و روابط دوجانبه ممکن است دوام نیاورد».

بر اساس این گزارش، آقای دهقانی روایت جمهوری اسلامی از مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، را بیان کرده و مدعی شده است کالبدشکافی خانم امینی نشان می‌دهد که مرگ وی به‌دلیل ضربه مغری یا آسیب فیزیکی نبوده است.

او در نامه خود همچنین نوشته است: «ما از اروپا انتظار داریم که روابط دوجانبه را با همان حساسیت ما ارزیابی کند. در این راستا توجه به گزارش‌های رسمی دولت ایران نقش اساسی دارد».

آقای دهقانی در بخش دیگری از نامه خود مدعی شده که نیروی انتظامی مجبور به مقابله با تمام اشکال و مظاهر «قلدری در خیابان‌ها» است.

او همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است که «در این برهه حساس» به‌جای اعتراضات ایران روی مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی تمرکز کند.

پولیتیکو در ادامه می‌نویسد نامه مشابهی که توسط حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ارسال شده است را دیده.

تقلای ایران برای ممانعت از تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا در حالی است که وزیران خارجه این اتحادیه در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه افراد و نهادهای دخیل در سرکوب اعتراضات خونین ایران در اجلاس دوشنبه هفته آینده هستند.

این گزارش می‌افزاید چند دیپلمات اروپایی تایید کرده‌اند که نامه خصوصی و تهدید‌آمیز ایران را دریافت کرده‌اند. دفتر آقای بورل از تایید رسمی این نامه خودداری کرده و این نشریه نتوانسته که از مقامات ایران توضیحات بیشتری بگیرد.

پولیتیکو می‌نویسد نامه‌های ارسالی به سفیران اتحادیه اروپا حاکی از آن است که مجازات ایران به‌دلیل اعمال خشونت علیه معترضان «تأثیر زیان‌باری بر روابط ایران و اروپا» خواهد داشت؛ روابطی که در حال حاضر در «شکننده‌ترین وضعیت» خود قرار دارد.

این نامه همچنین از «روندهای تقابلی با ایران در اروپا» ابراز تأسف نموده و «جناح‌های جنگ افروز در ایالات متحده» را به «برافروختن آتش درگیری» متهم می‌کند.

اعضای اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که بدون توجه به فشارهای ایران، برای تحریم‌های جدید مصمم هستند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به پولیتیکو گفته است امیدی به موفقیت تقلای جمهوری اسلامی نیست، چرا که اتحاد و حرکتی قوی میان اعضای اتحادیه برای تحریم حقوق بشری ایران وجود دارد.

هفته گذشته نیز آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان اظهار اطمینان کرده بود که اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه عاملات سرکوب بی‌رحمانه در ایران و ضبط دارایی‌های آن‌ها اقدام خواهد کرد.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، نیز اظهارات مشابهی بیان کرده و گفته بود که هیچ اختلافی میان اعضای اتحادیه برای تحریم ایران در روز دوشنبه وجود ندارد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به این نشریه گفته است تهدید کشورها به خاطر حمایت آن‌ها از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی کمکی به وجهه جمهوری اسلامی در جامعه جهانی و در انظار مردم ایران نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش پولیتیکو و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG