لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

تحریم‌های جدید کانادا به‌دلیل سرکوب معترضان در ایران؛ محمدجواد ظریف هم تحریم شد


کانادا روز پنجشنبه ۲۱ مهر تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل نقض حقوق بشر و اقدامات بی‌ثبات‌کننده وضع کرد.

وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای گفت که تحریم‌های جدید سه نهاد و ۱۷ شخصیت حقیقی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران، را در برمی‌گیرد.

این بیانیه که در سایت وزارت خارجه کانادا منتشر شده است، می‌افزاید دولت اتاوا به دفاع از حقوق بشر ادامه می‌دهد و در کنار مردم ایران، از جمله زنان و جوانانی می‌ایستد که شجاعانه خواستار آینده‌ای هستند که در آن حقوق بشر به طور کامل رعایت می‌شود.

وزارت خارجه کانادا درباره علت تحریم آقای ظریف توضیح نداده، اما او در زمان ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران در سال ۱۳۹۸، وزیر خارجه ایران بود و سعی در لاپوشانی این حادثه داشت.

سال گذشته یک فایل صوتی از آقای ظریف منتشر شد که او در آن در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی می‌گوید که مقام‌های جمهوری اسلامی از همان روز اول اطلاع داشتند که این هواپیما با موشک سقوط کرده است، با این حال از او پنهان کرده بودند.

او می‌افزاید: در روز جمعه (دو روز بعد از سرنگونی هواپیما» در جلسه شورای عالی امنیت ملی شرکت کرده و گفت: «غربی‌ها می‌گویند هواپیما با موشک سرنگون شده، اگر چنین است به من بگویید تا بروم علاجش کنم».

سرنگونی این هواپیما توسط سپاه پاسداران منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر، از جمله شهروندان دو تابعیتی ایرانی‌-کانادایی، شد.

بیانیه وزارت خارجه کانادا نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته است کانادا همیشه در کنار ایرانیان و قربانیان این رژیم، از جمله خانواده‌ها و عزیزان قربانیان سرنگونی پرواز ۷۵۲ خواهد بود.

در میان افراد تحریم شده نام سعید مرتضوی دادستان سابق ایران به اتهام شکنجه زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی-‌کانادایی، نیز به چشم می‌خورد.

زهرا کاظمی تيرماه ۱۳۸۲ در تهران بازداشت شد و چهار روز بعد به‌سبب خونريزی ناشی از شکستن جمجمه در زندان درگذشت.

امیر حاتمی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان، منوچهر امان‌اللهی فرمانده انتظامی استان چهارمحال و بختیاری، غلامرضا ضیایی، مدیر سابق زندان‌های رجایی شهر و اوین، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا‌وسیما، علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق مجلس از دیگر افراد تحریم شده هستند.

ورود این افراد به خاک کانادا ممنوع شده و دارایی‌های احتمالی آن‌ها در این کشور مسدود خواهد شد.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در رابطه با تحریم‌های روز پنج‌شنبه گفته است: «اقدامات رژیم ایران خود افشاکننده آن‌هاست. جهان سال‌هاست نظاره‌گر خشونت، ترس و تبلیغات جمهوری اسلامی بوده است. کانادا به دفاع از حقوق بشر ادامه خواهد داد و ما در همبستگی با مردم ایران، از جمله زنان و جوانان، که شجاعانه خواستار آینده‌ای هستند که در آن حقوق بشر آنها کاملا رعایت شود، خواهیم ایستاد».

او افزوده است: ادامه نقض فاحش قوانین بین‌المللی، از جمله بی‌اعتنایی آشکار به جان انسان‌ها، برای جهان شناخته شده و مستند است.

در همین زمینه حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، نیز در توئیتی با اشاره به اسامی شماری از مقام‌های فعلی و پیشین جمهوری اسلامی از جمله «جواد ظریف» نوشت: «جنایتکاران جایی در دنیای آزاد ندارند».

پیشتر، صدها ایرانی-کانادایی از جمله خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی با تجمع مقابل پارلمان کانادا در شهر اوتاوا خواستار موضع‌گیری سخت‌تر این کشور در قبال حکومت ایران از جمله اخراج «عوامل وابسته به جمهوری اسلامی» از کانادا شده بودند.

این تجمع روز ۱۲ مهر امسال به مناسبت هزارمین روز سرنگون شدن پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین برگزار شد. در این فاجعه، هواپیمای اوکراینی دست‌کم با دو موشک هدف شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما از جمله ۵۵ دوتابعیتی ایرانی- کانادایی و ۳۰ شهروند دارای اقامت دائم در کانادا کشته شدند.

این سومین دور تحریم‌های کانادا علیه ایران بعد از اعتراضات گسترده مردمی در پی جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، در بازداشت گشت ارشاد است.

با استفاده از بیانیه وزارت خارجه کانادا، توئیتر و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG