لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۵

نگرانی در صداوسیما از احتمال قطع شبکه‌های برون‌مرزی از ماهواره‌ها


معاون برون‌مرزی صداوسیما با اشاره به احتمال «قطع» شبکه‌های برون‌مرزی این سازمان بر اساس آنچه «تهدیدهای» دولت آمریکا نامیده، از تلاش برای تولید و توزیع محتوا در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

پیمان جبلی روز شنبه (۲۸ بهمن) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت که «اخیراً دولت آمریکا تهدیدهایی را برای اعمال تحریم بر صداوسیما و برداشتن شبکه‌های برون‌مرزی ما» مطرح کرده‌است.

به گفته آقای جبلی، این موضوع و نیز «بازنگری ذوق مخاطبان» از سوی سازمان صداوسیما، مسئولان این سازمان را به این نتیجه رسانده که «حتی اگر محدودیتی روی ماهواره‌ها نداشته باشیم باید فضای تولید و توزیع محتوای خود را به سمت فضای شبکه‌های اجتماعی ببریم.»

وی افزود که «مخاطبان غربی به ویژه نسل جوان آنها مانند کشور خودمان بیش از اینکه با رسانه‌های سنتی همراه باشند، به رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی تمایل دارند.»

آن‌طور که معاون برون‌مرزی صداوسیما اعلام کرده، این سازمان قصد دارد کارمندانش، «آشنایی و آگاهی کاملی از قوانین و قواعد شبکه‌ها و بخش تولید پیام در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند تا حداقل بهانه را دست شبکه‌های اجتماعی دهیم و بتوانیم در این فضا حضور داشته باشیم.»

جبلی توضیح بیشتری درباره منظور خود مبنی بر «بهانه» به دست شبکه‌های اجتماعی نداد.

معاون برون‌مرزی صداوسیما اما گفت که شبکه العالم متعلق به ایران، «بیش از هفت میلیون فالوور در فیس‌بوک دارد یا شبکه هیسپان تی‌وی بیش از ۴۰۰ هزار فالوور در یوتیوب دارد»، و «این تعداد پایدار نیستند یعنی ممکن است ما را دچار مشکل و چالش کنند.»

وی بدون اشاره به ماهیت این «چالش»، از آموزش تدریجی این سازمان به کارمندان خود برای تولید محتوا بر روی «برودکست» به جای ماهواره خبر داده‌است.

ایالات متحده آمریکا پیش از این نیز رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی را به فهرست سازمان‌های تحت تحریم خود اضافه کرده بود که این امر به معنای مجازات شرکت‌هایی تلقی می‌شد که خدمات ماهواره‌ای به این رسانه ارائه دهند.

آن زمان اتهامات رادیو و تلویزیون دولتی ایران ممانعت از پخش شبکه‌های خارجی بود که دولت ایران آنها را مخالف خود می‌داند و همین‌طور «تحریف واقعیات و پخش گزارش‌های نادرست» که موجب اعتراضات شدید گروه‌های حقوق بشری شده بود.

از آبان سال ۱۳۹۱، شرکت‌های ارائه خدمات ماهواره‌ای از جمله یوتل‌ست، از ارائه خدمات به شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران خودداری کرده بودند.

با این حال در سال ۹۲ اعلام شد که دولت باراک اوباما به منظور اعتمادسازی و در آستانه دور جدید مذاکرات ایران با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی، به‌طور موقت و برای ۱۸۰ روز تحریم رادیو و تلویزیون دولتی ایران را لغو می‌کند.

با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در آمریکا این شرایط تغییر کرد به‌طوری‌که روزنامه گاردین روز هشتم دی‌ماه سال جاری از احتمال تحریم صدا و سیمای ایران از سوی دولت آمریکا خبر داد.

این روزنامه به نقل از یک منبع مطلع نوشت که دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفته به دلیل تأثیر تحریم بانک مرکزی ایران بر زندگی شهروندان ایرانی، نهادهای دیگری چون صداوسیما را هدف تحریم قرار دهد.

در صورت اجرای چنین تحریمی، دسترسی این سازمان به ماهواره‌های برون‌مرزی خود قطع شده و پخش شبکه‌های برون‌مرزی آن همچون پرس تی‌وی، العالم و هیسپان تی‌وی قطع خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، گاردین و رادیو فردا.

XS
SM
MD
LG