لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

سی‌ان‌ان: ایران سطح آماده‌باش نیروهای دریایی خود در خلیج فارس را افزایش داده است


قایق‌های تندرو سپاه در خلیج فارس (عکس از آرشیو)
قایق‌های تندرو سپاه در خلیج فارس (عکس از آرشیو)

شبکه سی ان ان روز جمعه ۱۲ دی ماه به نقل از یک مقام مطلع آمریکایی گزارش داد که ایران طی ۴۸ ساعت گذشته سطح آماده‌باش نیروهای دریایی خود را در خلیج فارس افزایش داده است.

این مقام که به گفته سی ان ان دارای آخرین اطلاعات در این زمینه بوده، گفته است، مشخص نیست که افزایش سطح آماده باش نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس «اقدامی دفاعی» برای مقابله با اقدام احتمالی آمریکا است، یا نشانه آماده سازی نیروها این کشور برای اقدامی در خلیج فارس علیه نیروهای آمریکایی است.

در همین زمینه، روزنامه نیویورک تایمز نیز دو روز پیش به نقل از تحلیلگران امنیتی آمریکا گزارش داد که ایران سطح آماده‌باش سیستم پدافند هوایی و نیروهای دریایی خود را افزایش داده است.

سی ان ان در این گزارش می‌گوید، در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، و ابومهدی مهندس، معاون فرمانده گروه حشد الشعبی عراق، ایران و آمریکا یکدیگر را به تشدید تنش در خلیج فارس متهم می‌کنند.

در همین زمینه، نمایندگی ایران در سازمان ملل روز گذشته پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز خلیج فارس و دریای عمان را «ماجراجویی نظام» و «تحریک‌آمیز» خواند.

در مقابل مقام‌های آمریکایی گفته‌اند، پرواز دو بمب‌افکن بی-۵۲ اقدامی «بازدارنده» در واکنش به علائمی است حاکی از این‌که ایران قصد دارد ظرف روزهای آینده حملاتی را علیه اهداف متحدان ایالات متحده در عراق یا دیگر نقاط خاورمیانه انجام دهد.

سی ان ان می‌گوید، همزمان با تشدید تنش در منطقه بین ایران و آمریکا، جنگ لفظی بین دو کشور نیز تشدید شده است.

اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه روز جمعه در سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران، مقام‌های آمریکایی را تهدید کرد که ممکن است کسانی «از درون خانه شما» برای انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی دست به اقدام بزنند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به ایران هشدار داده است که اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول خواهد دانست.

سی ان ان می‌گوید، رسانه های اسرائیل به طور گسترده‌ای گزارش یک رسانه عربی را در خصوص اقدام نظامی علیه ایران را بازتاب داده‌اند.

روزنامه عربی «دارالحیاة» گزارش داده است که اسرائیل و عربستان سعی دارند تا دولت دونالد ترامپ را قانع کنند تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا در ۲۰ ژانویه، علیه تاسیسات هسته‌ای ایران دست به اقدام نظامی بزند.

طی هفته‌های اخیر با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی تنش بین ایران و آمریکا تشدید شده است.در همین زمینه سه مقام دفاعی دو روز پیش به سی ان ان گفته بودند که ایران اخیرا سلاح‌هاي متعارف پيشرفته از جمله موشک‌های کوتاه برد بالستیک در اختیار شبه نظامیان شیعه قرار داده است.

قاسم سلیمانی همراه با ابومهدی المهندس، معاون فرمانده گروه حشدالشعبی عراق، و گروهی دیگر از نظامیان ایرانی و عراقی روز ۱۳ دی‌ماه پارسال در جریان حمله پهپادی ارتش ایالات متحده آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

با استفاده از سی ان ان؛ خ
XS
SM
MD
LG