لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

خروج ناو هواپیمابر آمریکا از خاورمیانه در میانه تنش‌ با ایران


نمایی از ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز که از اواخر ماه نوامبر در خلیج فارس گشت‌زنی می‌کرد.
نمایی از ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز که از اواخر ماه نوامبر در خلیج فارس گشت‌زنی می‌کرد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنجشنبه ۱۱ دی ماه اعلام کرد ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» از منطقه خاورمیانه به برمورتن در ایالت واشینگتن باز می‌گردد.

کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا دستور خروج «یو اس اس نیمیتز» از خاورمیانه و بازگشت آن به ایالات متحده را صادر کرده است.

کریستوفر میلر گفته است٬ «یو اس اس نیمیتز» مستقیما به آمریکا بازمی‌گردد. سرپرست پنتاگون در بیانیه‌ خود از خدمه ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» برای ماموریت ۱۰ ماهه آن تقدیر کرده است.

ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» در آستانه سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، و هشدار وزیر خارجه ایران نسبت به «بهانه‌ تراشی آمریکا برای جنگ با جمهوری اسلامی» از خلیج فارس خارج می‌شود.

ناو نیمیتز از اواخر ماه نوامبر در این منطقه در حال گشت‌زنی بود.

مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند، خروج ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» از منطقه خاورمیانه در راستای کاهش تنش در منطقه‌ است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه گزارش داد با خروج تنها ناو هواپیمابر آمریکا از منطقه، قدرت تهاجمی ایالات متحده در میانه تنش‌ها با ایران کاهش خواهد یافت.

این در حالی است که کریستوفر میلر چهارشنبه اعلام کرده بود پرواز جنگنده‌های «بی-۵۲» بر فراز خلیج فارس نمایش قدرتی در برابر ایران است تا از هرگونه حمله به نیروها یا منافع آمریکا در منطقه خودداری کند.

هفته گذشته یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفته بود واشینگتن اطلاعاتی کسب کرده که نشان می‌دهد ایران در آستانه سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، در حال آماده شدن برای حمله به اهداف آمریکایی یا متحدین آن است.

بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ آمریکا روز چهارشنبه برای سومین بار طی ۴۲ روز گذشته، در اقدامی بازدارنده، بر فراز خلیج فارس به پرواز در آمدند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه دولت دونالد ترامپ را متهم کرد که به‌دنبال «توطئه‌ای برای ساخته‌وپرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ» است و گفت که ایران خواهان جنگ با آمریکا نیست.

به دنبال حمله راکتی یکشنبه ۳۰ آذرماه به سفارت آمریکا و منطقه سبز امنیتی بغداد، مقام‌های آمریکایی واکنش‌های تندی نشان دادند و دونالد ترامپ هشدار که هرگونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران را مسئول خواهد دانست.

وزارت خارجه ایران مرتبط بودن ایران با حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را «بی‌اساس و ساختگی» دانسته است.

طی هفته های اخیر با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی تنش بین ایران و آمریکا تشدید شده است. یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز گذشته در خصوص پرواز دو بمب‌افکن بر فراز خلیج فارس گفته بود این اقدام در واکنش به علائمی است، حاکی از این‌که ایران قصد دارد ظرف روزهای آینده حملاتی را علیه اهداف متحدان ایالات متحده در عراق یا دیگر نقاط خاورمیانه انجام دهد.

در همین زمینه سه مقام دفاعی روز گذشته به سی ان ان گفته بودند که ایران اخیرا سلاح‌هاي متعارف پيشرفته از جمله موشک‌های کوتاه برد بالستیک در اختیار شبه نظامیان شیعه قرار داده است.

یک مقام نظامی دیگر هم گفته بود که آمریکا شواهدی از برنامه ریزی شبه نظامیان برای حملات پیچیده در عراق دارد كه برای موفقیت نیاز به کمک نیروهای ایرانی دارند.

آسوشیتدپرس و سی ان ان با این حال از اختلاف در بین مقام‌های وزارت دفاع آمریکا بر سر موضوع ایران خبر داده‌اند.

این در حالی است که وزرای خارجه قطر و کویت، دو کشور که با آمریکا رابطه دوستانه و نزدیک دارند طی روزهای اخیر با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده‌اند.

هشدار ظریف

در همین زمینه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی خود با شیخ احمد ناصر المحمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت نسبت به پیامد اقدامات احتمالی آمریکا هشدار داده است.

به گزارش جمعه ۱۲ دی ماه ایرنا، محمد جواد ظریف در این گفت وگوی تلفنی ضمن بررسی «آخرین مسائل روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای» هشدار داده است که « مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی بر عهده واشینگتن خواهد بود.»

در همین حال معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه واکنش نشان داده و از توییتر خواسته است در خصوص این « تهدید تروریستی» از طریق این شبکه اجتماعی اقدام کند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG