لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

واکنش امیرعبداللهیان به اظهارات وزیر خارجه اسرائیل در مورد توان حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی


وزیر خارجه ایران در توئیتی به‌طور تلویحی اسرائیل را تهدید کرد و گفت که «صهیونیسم جایی در آینده جهان ندارد».
وزیر خارجه ایران در توئیتی به‌طور تلویحی اسرائیل را تهدید کرد و گفت که «صهیونیسم جایی در آینده جهان ندارد».

وزیر خارجه ایران اظهارات دولتمردان اسرائیلی را مبنی بر این‌که توان نظامی این کشور برای حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی «فراتر از تصورات شناخته شده پیشین» است، اغراق‌گویی دانست.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، شامگاه ۱۱ دی در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی گفته بود که کشورش آماده حمله به تاسیسات اتمی یا نظامی ایران است و برای آن نیز نیازی به مشورت یا گرفتن اجازه از آمریکا ندارد و اصولا توان اسرائیل در وارد کردن ضربه به جمهوری اسلامی، فراتر از تصوراتی است که کارشناسان و آگاهان امور می‌توانند حدس بزنند.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه ۱۳ دی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «اظهارات آشفته وزیر خارجه رژیم جعلی اسرائیل در قبال ملت بزرگ ایران، مصداق ضرب‌المثل معروف ایرانی است که شتر در خواب بیند پنبه‌دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه‌دانه».

طی سال‌های اخیر رشته عملیات تخریبی مختلف و سنگینی در تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی از جمله نظنز و همچنین علیه چهره‌های کلیدی برنامه اتمی مانند ترور محسن فخری‌زاده از فرماندهان سپاه پاسداران صورت گرفته که مسئولیت آن متوجه اسرائیل شده است. حکومت ایران تاکنون در جلوگیری از این ضربات ناکام بوده است.

حملات پی‌درپی به مواضع نظامی جمهوری اسلامی در سوریه از دیگر نمونه‌های اقدامات اسرائیل علیه حکومت ایران به‌شمار می‌رود.

وزیر خارجه ایران در ادامه توئیت خود، این تهدید تلویحی را نیز در مورد اسرائیل اضافه کرد که «صهیونیسم جایی در آینده جهان ندارد».

«صهیونیسم» جنبشی است که به برپایی اسرائیل در ۷۳ سال پیش منجر شد. اظهارات مقامات ایرانی در مورد از بین رفتن «صهیونیسم»، از منظر بین‌المللی تهدید موجودیت اسرائیل تلقی می‌شود. مقامات حکومت ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی تا کنون همچنین بارها صراحتا سخن از نابودی اسرائیل گفته‌اند.

توئیت وزیر خارجه ایران همزمان با آغاز دور هشتم از مذاکرات وین بین ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام منتشر شده است. در این مذاکرات که تماس غیرمستقیم ایران و آمریکا نیز محسوب می‌شود، اسرائیل هرچند حضور ندارد اما از طریق متحد اصلی خود، آمریکا، تحولات را با دقت و همزمان با نگرانی عمیق دنبال می‌کند.

یائیر لاپید روز دوشنبه و همزمان با آغاز دور هشتم مذاکرات وین، با حضور در یک کنفرانس خبری در اورشلیم گفت دولت اسرائیل ارزیابی می‌کند احیای برجام اتفاقی است که به زودی رخ می‌دهد.

آقای لاپید افزود که نفتالی بنت، نخست‌وزیر و خود او، گفته‌اند که مخالفتی با «یک توافق خوب» ندارند.

به گفته یائیر لاپید «توافق خوب» باید نظارت دقیق بر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، شریان‌های مالی تهران و شبکه - به تعبیر او - «تروریستی» حکومت ایران در منطقه داشته باشد.

یائیر لاپید روز دوشنبه گفت که کشورش از تلاش بازنایستاده و با کمک عوامل دخیل در مذاکرات وین می‌کوشد تا نتیجه گفت‌وگوهای وین را از نظر اسرائیل «بهبود» دهد و حداقل «دستاوردهای کوچکی» برای اسرائیل حاصل شود.

جاشوا زرکا، دیپلمات ارشد وزارت خارجه اسرائیل در امور ایران، یکشنبه‌شب و ساعاتی پیش از دور هشتم مذاکرات وین، با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت‌وگوی تلفنی داشت. جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده است.

اسرائیل از آغاز روی کار آمدن جو بایدن با احتمال بازگشت آمریکا به برجام با شرایط پیشین آشکارا مخالفت کرده و گزارش‌ها حاکی است که آقای بایدن درخواست‌های نفتالی بنت برای گفت‌وگوی تلفنی در هفته‌های اخیر را بی‌پاسخ گذاشته است.

با این حال، اسرائیل چنین بیان می‌کند که برای حمله به تاسیسات اتمی ایران، دیگر نیازی به هماهنگی کامل با آمریکا ندارد؛ امری که در اظهارات ۱۱ دی وزیر خارجه اسرائیل به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل در دوره اخیر تکرار کرده‌اند که کشورشان ابایی از توسل به اقدام نظامی ندارد و آمادگی‌های گسترده ارتش، به‌ویژه نیروی هوایی اسرائیل، برای این احتمال، ادامه دارد.

تومر بار، فرمانده آتی نیروی هوایی اسرائیل نیز که قرار است از ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ این مقام را عهده‌دار شود، هفته گذشته تایید کرد که حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران به احتمال زیاد در زمان فرماندهی او عملی خواهد شد.

وی اما گفت نیروی هوایی اسرائیل این توان را دارد که «همین فردا» تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی را بمباران کند.

از سوی دیگر، سپاه پاسداران هفته گذشته در رزمایشی در جنوب ایران، با ۱۶ فروند موشک دوربرد و پنج پهپاد تهاجمی، نمادی از کوره اتمی دیمونای اسرائیل در صحرای نگب را هدف قرار داد.

فرماندهان ارشد سپاه تاکید کردند که این رزمایش، اخطاری صریح به اسرائیل است که در صورت عملی کردن تهدیدها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، «پاسخ کوبنده» خواهد گرفت.

این ادعا در حالی بیان می‌شود که رشته عملیات منتسب به اسرائیل علیه تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی تاکنون پاسخی از سوی حکومت ایران در پی نداشته است.

بر اساس توئیت وزیر خارجه ایران، گزارش رسانه‌های اسرائیل و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG