لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

پومپئو: اقدامات ایران در خاورمیانه به تلاش‌های آمریکا در حل منازعات لطمه زده است


دیدار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه در واشینگتن برگزار شد.
دیدار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه در واشینگتن برگزار شد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، «اقدامات بی‌ثبات‌کننده و مخرب ایران در سراسر خاورمیانه» را لطمه‌ای به تلاش‌های ایالات متحده برای حل منازعات در منطقه خواند؛ وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش، آمریکا را متهم کرد که در پی «حفظ شرایط فعلی غرب آسیا به صورت محیطی تنش‌زا» است.

اظهارات مایک پومپئو روز چهارشنبه، ۲۲ اسفند، در واشینگتن و در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ایراد شد.

بنا بر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آقای پومپئو در این دیدار علاوه بر گفت‌وگو درباره کره شمالی، ونزوئلا و یمن ابراز نگرانی کرد که «اقدامات بی‌ثبات‌کننده و مخرب ایران در سراسر خاورمیانه» به تلاش‌های آمریکا برای حل منازعات در منطقه لطمه می‌زند.

آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای عربی همواره اقدامات ایران در منطقه را «بی‌ثبات‌کننده» و «مداخله‌جویانه» خوانده یا از این اقدامات به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران این اتهام‌ها را رد کرده و در تازه‌ترین مورد، اظهارات مایک پومپئو را «اتهامات ساختگی و غیرواقعی» خوانده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: مقام‌های آمریکایی با طرح این اتهامات «به دنبال حفظ شرایط فعلی غرب آسیا به صورت محیطی تنش‌زا با بحران‌های متعدد و پیچیده و در ظاهر غیر قابل حل هستند».

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی مقام‌های آمریکایی را متهم کرد که «تمام هم و غم خود را بر ضدیت و فضاسازی علیه ایران گذاشته‌اند» و «به جای تلاش برای توقف جنگ در خاورمیانه» می‌کوشند با حفظ شرایط غرب آسیا «صادرات تسلیحاتی» را افزایش دهند.

اظهارات آقای قاسمی در حالی ایراد شده است که کشورهای منطقه خواستار پایان دخالت نظامی – سیاسی جمهوری اسلامی در سوریه، یمن و عراق شده‌اند و ایران را یکی از دلایل اصلی در این منازعات معرفی می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه نیز گفته بود جمهوری اسلامی صادرات انرژی به برخی کشورها «و مشخصا به عراق» را ابزاری برای نفوذ خود کرده است.

آقای پومپئو که در کنفرانس سالانه انرژی موسوم به «سراویک» در هیوستون، مرکز ایالت تکزاس، سخنرانی می‌کرد بارها به «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و در جهان» اشاره کرد و گفت برخلاف آمریکا که خواستار عراقی مستقل و دارای حق حاکمیت است، جمهوری اسلامی انرژی خود را ابزاری «برای دست‌نشانده کردن عراق» کرده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به تلاش‌های دولت ترامپ در ماه‌های اخیر برای کاستن از صادرات نفت ایران گفت هدف از این تلاش‌ها، وادار کردن رهبران ایران به «برآورده کردن خواست مردم خود و حفاظت از آنها» و کاستن از تهدید بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

وزارت خارجه ایران به این اظهارات مایک پومپئو نیز واکنش نشان داده و آن را «ادعاهای تکراری و بی‌ارزش» خوانده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روابط ایران و عراق را «با اراده رهبران دو کشور»، «بر اساس خواست ملت‌های ایران و عراق» و «بر پایه احترام، اعتماد و منافع متقابل» خواند و آمریکا را متهم کرد که با «سیاست‌های مداخله‌جویانه» در پی «تحمیل کردن اراده و خواسته‌های خود» به طرف مقابل است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز سفر سه‌روزه خود به عراق را «نقطه عطفی در روابط دو کشور» خوانده و بر اهمیت این روابط تأکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای روحانی شامگاه چهارشنبه هنگام بازگشت به فرودگاه مهرآباد تهران گفت: «هیچ قدرت و کشور ثالثی قادر نیست بین دو دولت و دو ملت بزرگ ایران و عراق تفرقه ایجاد کند.»

پیش از این برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، با اشاره به سفر حسن روحانی به عراق گفته بود قصد نهایی جمهوری اسلامی این است که عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این اظهارات را «مداخله‌جویانه» خوانده بود.

مقامات آمریکا بارها درباره «اقدامات مخرب ایران» در منطقه هشدار داده و این اقدامات را از جمله دلایل خروج ایالات متحده از برجام اعلام کرده‌اند.

منابع: وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، وب‌سایت سراویک، توئیتر، ایسنا، مهر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG