لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

عفو شماری از محکومان امنیتی از جمله «برخی از کارگران هفت‌تپه»


گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، سال گذشته شمار زندانیان در ایران را ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، سال گذشته شمار زندانیان در ایران را ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.

خبرگزاری های ایران گزارش دادند که بیش از سه هزار و ۷۰۰ زندانی در ایران عفو شده اند که تعدادی از محکومان امنیتی از جمله تعدادی از دانشجویان؛ برخی کارگران هفت تپه و چند نفر بازداشت شدگان روز کارگر در این فهرست قرار دارند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رییس این قوه در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار موافقت با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی شده است.

طبق این گزارش با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات ۳۷۲۱ نفر از محکومان، موافقت شده است.

این گزارش می افزاید، «در این مرحله نیز همانند عفو قبلی جمعی از محکومان امنیتی از جمله تعدادی از دانشجویان، برخی کارگران هفت‌تپه و چند نفر بازداشت‌شدگان روز کارگر در لیست عفو قرار دارند.»

هنوز اسامی کسانی که مورد عفو قرار گرفته اند مشخص نشده است.

در پرونده کارگران هفت تپه اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، محمد خنیفر، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز اللهیاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی هریک به پنج سال زندان محکوم شده اند.

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه، شهریور پارسال در مجموع به ۱۴ سال زندان محکوم شد که ۷ سال آن قابل اجرا بود. اما دادگاه تجدیدنظر این حکم را به ۵ سال زندان کاهش داد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در زندان های ایران٬ قوه قضاييه در اواخر اسفندماه به شماری از زندانیان مرخصی یا عفو داد.

در خصوص متهمان امنیتی، اما این عفو فقط شامل متهمان با حبس کمتر از پنج سال بود که بسیار از فعالان سیاسی از جمله نسرین ستوده یا متهمان پرونده محیط زیست مشمول این عفو نشدند.

به گزارش رویترز، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، سال گذشته در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل، شمار زندانیان در ایران را ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.

در ماه‌های اخیر و با همه‌گیری گسترده کرونا در ایران، درخواست‌ها برای آزادی زندانیان بالا گرفت و از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، عفو بین‌المللی، زندانیان سیاسی سابق و گروه‌ها و نهادهایی دیگر خواستار این اقدام شدند.

در همین زمینه٬ در بحبوحه شیوع کرونا و عفو و اعطای مرخصی به شماری از زندانیان، برخی از زندان های ایران شاهد نا آرامی بودند.

XS
SM
MD
LG