لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

سخنگوی سپاه: دنبال فشار به دولت برای امتیازات خاص نیستیم


به گفته رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، درباره سیاست سپاه در قبال انتخابات یک «ترس ساختگی و غیرواقعی» القا شده است.
به گفته رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، درباره سیاست سپاه در قبال انتخابات یک «ترس ساختگی و غیرواقعی» القا شده است.

سخنگوی سپاه پاسداران می‌گوید که این نهاد نظامی به خاطر کارآمدی حکومت ایران از کمک به دولت دریغ نمی‌کند و دنبال هیچ «امتیاز خاصی» هم نیست.

رمضان شریف روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا، سیاست‌های سپاه پاسداران در شرایط کنونی ایران را تشریح کرد که از موضع‌گیری در انتخابات تا چگونگی روابط با دولت‌های مختلف ایران را شامل می‌شود.

به گفته وی، «از نظر سپاه کمک به دولت، کمک به کارآمدی نظام است» و به همین خاطر سپاه «از کمک به دولت دریغی نکرده و نخواهد کرد ولی میزان این کمک تابعی از تقاضای دولت‌ها است».

آقای شریف در ادامه گفته است: «ممکن است دولت‌ها به خاطر انتخابات یا آینده سیاسی خود موضوعی را بیان کنند که این مربوط به سپاه نیست و سپاه نیز صبورانه در قبال این موضوعات رفتار کرده است. سپاه در کمک به دولت‌ها اصول ثابتی دارد که در ذیل تدابیر مقام معظم رهبری است و در این زمینه وظایف خود را انجام می‌دهد».

در ماه‌های اخیر روابط دولت حسن روحانی با سپاه پاسداران فراز و نشیب‌هایی داشته است. آقای روحانی اوایل تیر ماه با انتقاد از حضور نهادهای نظامی در عرصه اقتصاد ایران گفت: «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم».

این عبارت واکنش شدید طیفی از مقام‌های سپاه پاسداران ایران را به دنبال داشت که رئیس جمهور را به تلاش برای تضعیف سپاه متهم کردند. اما لحن سخنان حسن روحانی درباره سپاه در پی دیدار او با شماری از فرماندهان این نهاد نظامی رفته‌رفته تغییر کرد تا جایی که به تازگی در واکنش به تحریم آمریکا علیه سپاه گفت که «سپاه محبوب ملت ایران است».

در این حال سخنگوی سپاه پاسداران اظهار داشت: «سپاه هیچ‌گاه به دنبال فشار به دولت برای گرفتن امتیازات خاص نیست. خواسته سپاه حفظ امنیت کشور، مقابله با توطئه‌ها و آبادی و عمرانی کشور است و با توجه به اعتماد و اطمینانی که مردم و مسئولان به سپاه دارند، هیچ دغدغه‌ای نداریم».

رمضان شریف در بخشی از این مصاحبه به موضع‌گیری سپاه در انتخابات نیز پرداخت و عنوان کرد: «به نظر می‌رسد در این باره یک ترس ساختگی و غیرواقعی القا شده است. آیا در این که سپاه مدافع انقلاب اسلامی است و باید نسبت به توطئه‌ها در بزنگاه‌هایی مانند انتخابات که دشمن تلاش می‌کند از ناحیه آن به کشور ضربه وارد کند، شکی است؟ تلاش و ایستادگی سپاه برابر توطئه‌ها و طراحی‌های دشمن و نقشه نفوذ آن را نباید دخالت در انتخابات تعبیر کرد.»

دخالت در انتخابات، اتهامی‌ است که نیروهای سیاسی مخالف و منتقد حکومت ایران به سپاه پاسداران وارد می‌کنند از جمله در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید.

منتقدان حکومت ایران همچنین فیلم سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران که در سال ۹۳ منتشر شد را نشانه‌ای از «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می‌دانند و به آن بخش از سخنان آقای جعفری استناد می‌کنند که می‌گوید «نگرانی و خط قرمز» سپاه این بود که اصلاح‌طلبان «دوباره روی کار بیایند».

با این همه،‌ مقام های سپاه پاسداران و بسیج،‌ نیروی وابسته به آن،‌ این موضوع را رد کرده‌اند. از جمله علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز ۲۳ اردیبهشت، بار دیگر تکرار کرد که این نهاد نظامی هرگز در هیچ انتخاباتی دخالت نکرده و در آینده هم دخالت نخواهد کرد.

این در حالی بود که یک روز قبل از این سخنان و آن طور که خبرگزاری مهر در یک گزارش نوشت، «همزمان» با برگزاری مناظره جنجالی سوم ریاست جمهوری، یک خبرگزاری منسوب به سپاه پاسداران علیه حسن روحانی و معاون او، اسحاق جهانگیری، «افشاگری» می‌کرد.

خبرگزاری تسنیم روز ۲۲ اردیبهشت، همزمان با مناظره سوم و پس از حمله محمدباقر قالیباف به دو مقام دولتی، اسناد «املاک نجومی» آقای جهانگیری و «رانت‌خواری» حسن روحانی را منتشر کرد.

در همین مناظره هم حسن روحانی خطاب به ابراهیم رئیسی، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «از آنهایی که با اتوبوس از شهرها برایتان جمعیت می‌آورند، از آن نهادهای انقلابی و امنیتی که برای شما می‌آورند بپرسید که پول آنها از کجا می‌آید؟»

XS
SM
MD
LG