لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

رضا پهلوی: نافرمانی مدنی نخستین گام در راه بازسازی ایران است


همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب سال ۵۷ در ایران، رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد با تاکید بر لزوم «بازسازی همه‌جانبه» کشور «نافرمانی مدنی» را نخستین قدم در این راه دانست.

شاهزاده رضا پهلوی در بیانیه ای با عنوان «از حصر ایران چهل سال گذشت»، «حکومت اسلامی و ولایت فقیه» را «براندازی ایران» معنی می‌کند.

او در بخش اعظم بیانیه خود که روز ۱۸بهمن منتشر شده است، نسل جوان ایران را مخاطب قرار داده و بر «انتخابی نو» و بازسازی کشور تاکید می‌کند.

رضا پهلوی می‌نویسد: «در بحران کنونی اما از سویی دیگر، فرصتی نیز هست. فرصت بازسازی کشور در کهن‌ترین چهارراه تمدنی تاریخ. لازمه این بازسازی اما انتخابی است نوین. انتخابی که مسئولیت آن بر دوش نسل نو است.»

او در ادامه انتخاب خود را «برکناری نظام دینی» حاکم در ایران برمی‌شمرد: «در راهی که باید پیمود، حکومت ایرانی، آنتی‌تز یا برابرنهاد حکومت اسلامی است.»

در این بیانیه آمده است: «انتخاب ما در این آوردگاه تاریخی برکناری نظام دینی برای بازسازی تمدن ایرانی در قلب جغرافیای دنیای فردا است.»

او تاکید می‌کند: «راه برون‌رفت از این بحران، همانا شکل دادن به نیرویی است مبتنی بر گفتمان ایرانی. گفتمانی برای بازسازی ایران، برای رفاه ایرانی.»

به گفته رضا پهلوی، پس از برکناری حکومت جمهوری اسلامی در ایران، نوبت به «بازسازی همه‌جانبه ایران و از جمله هویت ملی» می‌رسد.

در ادامه، راهی که ولیعهد سابق ایران در این بیانیه نشان می‌دهد «نافرمانی مدنی» است.

او می‌نویسد: «راهی که باید پیمود، راه بازسازی همه‌جانبه ایران و از جمله هویت ملی است... نافرمانی مدنی نخستین گام در این راه است. راه بازسازی مدنیت ایرانی بر ویرانه‌های تحجر.»

رضا پهلوی در ادامه با اشاره به اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ایران می‌نویسد: «اگر عالی‌ترین برآمد مدنی، بیداری ملی، شکل‌گیری دولت ملی باشد، نقش مدیریتی که عهده‌دار انتقال شرایط کنونی به یک دولت ملی باشد، از هر زمان برجسته‌تر و اهمیت آن ضروری‌تر به نظر می‌رسد.»

او می‌نویسد: «بیایید تا در کنار نسل نو برکناری هوشمندانه ایران‌ستیزان را تکوین دهیم و بدانید که در این راه همواره در کنار شما و سازندگان ایران بزرگ فردا، بوده و خواهم بود.»‌

اعتراض‌های مردمی در شمار زیادی از شهرهای ایران، در دی‌ماه سال ۹۶ رخ داد. این اعتراض‌ها در آغاز بیشتر اقتصادی و معیشتی بود، اما با شعارهایی سیاسی ادامه یافت و در آن بیش از ۲۰ تن کشته شدند.

از همان زمان، تجمعات اعتراضی با موضوعات مختلفی در سراسر ایران برگزار شده است، اعتراض اقلیت‌های مذهبی، حرکت‌ اعتراضی زنان مخالف حجاب اجباری تا تجمعات اعتراضی کارگران، کشاورزان و معلمان برای احقاق حقوق صنفی و اقتصادی و معیشتی از جمله اعتراضاتی است که در یک سال گذشته در ایران رخ داده است.

منابع:‌ شبکه‌های اجتماعی، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG