لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

یک مرجع تقلید خواستار ماندن مردم در خانه به دلیل آمار بالای تصادفات شد


جعفر سبحانی انتقاد کرده که «چرا رسانه‌ها مردم را تشویق به انجام سفر می‌کنند؟»
جعفر سبحانی انتقاد کرده که «چرا رسانه‌ها مردم را تشویق به انجام سفر می‌کنند؟»

یک مرجع تقلید در ایران با اشاره به تلفات بالای ناشی از تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروزی از رسانه‌ها انتقاد کرد که چرا مردم را در این روزها به سفر تشویق می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله جعفر سبحانی روز چهارشنبه هشتم فروردین در قم گفت: «چرا رسانه‌ها مردم را تشویق به انجام سفر می‌کنند در حالی که می‌دانند تعداد تصادفات رانندگی در این ایام بالاست؟»

وی سپس افزود: «در این ایام مردم در خانه‌های‌شان بمانند و به صله رحم و رسیدگی به فقرا بپردازند و تنها مسافرت‌های ضروری را انجام دهند».

تصادفات رانندگی در جاده‌های ایران به طور معمول در تعطیلات نوروزی به اوج خود می‌رسد چنانکه بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، طی ۱۰ سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۷۰ نفر در تصادفات نوروزی کشته شده‌اند.

روز دوشنبه هفته جاری نیز گزارشی از تلفات رانندگی در ۱۱ روز از تعطیلات نوروزی منتشر ‌شد که از اسفندماه آغاز شد. طی این مدت ۲۳۵ نفر جان باخته‌اند. بالاترین آمار تلفات نوروزی تا پایان روز ۱۳ فروردین مربوط به سال ۸۷ است که هزار و ۵۳۵ نفر کشته شدند.

سازمان جوانان هلال احمر ایران در نوروز امسال کمپینی با عنوان «نه به تصادفات جاده‌ای» راه انداخته است، که «تاکنون ده‌ها هزار نفر به آن پیوسته‌اند» از جمله حسن روحانی رئیس‌جمهوری و شماری از اعضای کابینه او همچون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات.

مسئولان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفته‌اند که کمپین ملی «نه به تصادفات جاده‌ای» بهانه‌ای است برای دقت و توجه رانندگان به نکات ایمنی در سفر و رعایت قوانین و مقررات در جاده‌ها.

اما مشخص نیست که این کمپین در عمل چگونه می‌تواند به کاهش تصادفات کمک کند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران اعلام کرده که امسال مسافران نسبت به سال قبل «خسته‌تر» هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، تقی مهری روز چهارشنبه اظهار داشت: « وقتی آمار علت وقوع تصادف در نوروز امسال با سال گذشته مقایسه می‌شود به این تحلیل می‌رسیم که مسافران در بازگشت به محل سکونت‌شان نسبت به سال قبل خسته‌تر و بی‌حوصله‌تر هستند».

به گفته وی، «۵۰ درصد تصادفات فوتی ۲۴ ساعت گذشته به علت عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی بوده در حالی که سال گذشته در این ایام تنها ۴۰ درصد تصادفات فوتی چنین علتی داشته که تحلیل این واقعه حکایت از آن دارد که مسافران نوروزی امسال خستگی بیشتری دارند».

ایران یکی از بدترین آمارها را از نظر تصادفات منجر به مرگ دارد. بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران منتشر کرده است، در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها دارد.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، حوزه، فارس و رادیو فردا/ س.ن ک/ر
XS
SM
MD
LG