لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

روحانی در انتظار موافقت خامنه‌ای با برداشت از صندوق توسعه برای مبارزه با کرونا


رئیس‌ جمهور ایران روز پنج‌شنبه، ۷ فروردین، در جلسه کمیته اقتصادی دولت با اشاره به کمبود منابع مالی دولت برای امور مقابله با شیوع کرونا، از ارسال نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی برای اجازه برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی خبر داد.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، در این جلسه با بیان این‌ که مجموع رقمی که وزارت بهداشت و درمان و صندوق بیمه بیکاری برای سه ماه آینده نیاز دارد یک میلیارد دلار است، اظهار امیدواری کرد این رقم «برای رفع نیاز حوزه بهداشت و درمان به‌ویژه تجهیز بیمارستان‌ها تأمین شود».

صندوق توسعه ملی یک نهاد دولتی است که نقش صندوق ثروت ملی ایران را دارد و و بر اساس اساسنامه نباید موجودی آن صرف بودجه‌های جاری شود، ضمن آن‌که موجودی آن هیچ‌گاه به‌ طور دقیق اعلام نشده است.


با این حال، دی‌ماه سال گذشته، در پی کشته شدن قاسم سلیمانی به‌ دستور دونالد ترامپ، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، از اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به بودجه نیروی قدس سپاه پاسداران با اجازه رهبر جمهوری اسلامی خبر داد.

حسن روحانی در جلسه روز پنج‌شنبه همچنین با بیان برخی مشکلات مالی دیگر دولت برای مقابله با آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ادعا کرد: «در این زمینه شرایط ما از بسیاری از کشورهای جهان بهتر است، با وجود این‌ که ما در فشار تحریم بودیم.»

رئیس‌ جمهور ایران دی‌‌ماه سال گذشته اعلام کرده بود که درآمد و اعتبارات ازدست‌رفته ایران به دلیل تحریم‌ها در سه سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است.

بخشی از این زیان مربوط به کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران است.

آمریکا می‌گوید ایران درآمدهای نفتی را صرف تأمین مالی گروه‌های تروریستی و توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای می‌کند و به همین خاطر صادرات نفت ایران را تحریم کرده است.

شیوع ویروس کرونا در ایران تاکنون دست‌کم سه هزار نفر را گرفته است و دولت جمهوری اسلامی پس از گذشت بیش از دو ماه از شیوع، به‌تازگی راضی به اجرای تصمیمات سخت‌گیرانه در قرنطینه کردن شهرهای ایران شده است.

XS
SM
MD
LG