لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

آزادی تمام زندانیان ایرانی ترکمنستان همزمان با بازگشت روحانی از باکو


روز پنج‌شنبه، ۹ فروردین‌ماه، همزمان با بازگشت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از سفر منطقه‌ای به آذربایجان و ترکمنستان، استاندار خراسان رضوی از آزادی تمام زندانیان ایرانی در ترکمنستان خبر داد.

خبرگزاری مهر به نقل از استاندار خراسان رضوی خبر داد که ۲۸۳ ایرانی زندانی در کشور ترکمنستان روز پنج‌شنبه «تحویل مرزبانی شدند».

پیشتر در پی سفر حسن روحانی به ترکمنستان در روز سه‌شنبه هفته جاری، یک مقام محلی ایران خبر از توافق دو کشور برای آزادی ده‌ها زندانی ایرانی در ترکمنستان خبر داده بود.

علی‌اصغر طهماسبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت که در پی سفر روحانی به ترکمنستان و طبق توافقات انجام شده بین دو رئیس جمهوری، «به‌زودی ۲۸۳ ایرانی زندانی در ترکمنستان آزاد می‌شوند که از این تعداد حدود ۴۰ نفر گلستانی هستند».

به گفته استاندار خراسان رضوی، در مراحل بعدی قوه قضاییه ایران در مورد پرونده این زندانیان که «عمده آنها راننده بودند» تصمیم خواهد گرفت.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز پنج‌شنبه همچنین در پایان سفر خود به دو کشور ترکمنستان و آذربایجان بر «اهمیت» دالان ترانزیتی شمال‌ـ‌جنوب تاکید کرد.

آقای روحانی روز پنج‌شنبه پیش از بازگشت به تهران با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی خود، دیدار داشت که او هم از جمله «سند مربوط به خط ریلی رشت‌ـ آستارا» را حائز «اهمیت تاریخی» دانست.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از رئیس جمهور ایران در این باره نوشت: «توافق مهمی بعد از ۲۵ سال در زمینه ترانزیت جنوب به شمال و جنوب به غرب صورت گرفت که از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که برای اولین بار با آذربایجان در بخش ریلی به صورت مشترک همکاری می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری اینترفکس از باکو، دالان ترانزیتی شمال‌ـ‌جنوب قرار است آسیای جنوب شرقی را از طریق خطوط ریلی آذربایجان و ایران و روسیه به شمال اروپا متصل کند.

آن طور که در طرح‌های مربوط به این دالان حمل و نقل کالا آمده است، سالانه پنج میلیون تن کالا در مرحله اول و بعدها سالانه ده میلیون تن کالا از طریق این دالان جابه‌جا خواهد شد.

حسن روحانی پیش از سفر به باکو، پایتخت آذربایجان، روز سه‌شنبه سفر خود را با سفر به عشق‌آباد، ترکمنستان، آغاز کرد.

آن طور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده است، سفر روحانی به این کشور امضای «۱۲ سند و یادداشت تفاهم همکاری» را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG