لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۵

کارزار حقوق بشری برای ایران در زمان حضور روحانی در نیویورک


«کمپین حقوق بشر در ایران» روز پنج‌شنبه، ۲۹ شهریور، در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا در زمان حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در هفتاد و سومین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، «به صورت مستقیم وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران را با او مطرح کنند».

در بیانیه کمپین حقوق بشر در ایران از دیپلمات‌ها خواسته شده تا «موارد بازداشت فعالین مدنی را که به صورت مسالمت‌آمیز فعالیت می‌کردند، وضعیت وکلای زندانی و سایر زندانیان سیاسی عقیدتی را با حسن روحانی مطرح کنند».

در بخشی از این بیانیه آمده است که کمپین از رسانه‌های بین‌المللی انتظار دارد که «مقام‌های ایرانی را در مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های خبری با طرح سوال‌های مستقیم و صریح در مورد وضعیت حقوق بشر ایران پاسخگو نگه‌ دارند».

همچنین هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، در گفت‌وگو با وب‌سایت این کمپین گفت: «در طول پنج سال گذشته روحانی با مخفی کردن خود در پس این موضوع که کنترلی بر قو‌ه‌ قضاییه ندارد و این قوه «مستقل» است، از بار پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در خصوص وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران شانه خالی کرده‌ است.»

اما به گفته آقای قائمی، «وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی با بازداشت فعالین و وکلا، یکی از عمده‌ترین ناقضان حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود».​

مدیر کمپین حقوق بشر در ایران در جایی از این گفت‌وگو تاکید کرد: «قوه قضاییه مستقل نباید به این معنی باشد که آنها آزادانه شهروندانی را که فعالیت مسالمت‌آمیز دارند بازداشت کنند.»

هادی قائمی گفت: «حتی با توجه به محدودیت قدرت رئیس جمهور، روحانی همچنان می‌تواند برخی از نقض حقوق ایرانیان را که توسط وزارت اطلاعات خود او صورت می‌گیرد متوقف کند.»

به گفته مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، حسن روحانی «می‌تواند به صورت آشکار در مورد نقض وسیع حقوق مردم توسط قوه قضاییه سخن بگوید اما او از چنین اقدامی خودداری کرده است».

قائمی افزود: «پنج سال پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، امروز بیش از هر زمان دیگری روشن است که با وجود وعده‌هایی که او در دوران انتخابات خود داد، حقوق بشر جایی در برنامه‌های حسن روحانی ندارد.»

کمپین حقوق بشر در ایران در زمان حضور حسن روحانی در نیویورک و در طول جلسات جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تلاش‌هایی را برای «بالا بردن آگاهی و تمرکز توجه به موارد جاری نقض حقوق شهروندان ایرانی» سامان داده است. از جمله آن که خودرویی که تصاویری از برخی زندانیان سیاسی ایرانی را حمل می‌کند، در اطراف ساختمان مرکزی سازمان ملل در نیویورک حرکت خواهد کرد.

این کمپین با تاکید بر اینکه تصاویر زندانیان نقش بسته بر دو سوی این کامیون، «تنها بخش کوچکی از زندانیان سیاسی زندانی در ایران هستند» ابراز امیدواری کرد که «شرایط ناعادلانه‌ای که آنها در زندان با آن روبه‌رو هستند و همچنین طیف وسیعی از نقض حقوق در ایران، به طور مستقیم در زمانی که دیپلمات‌های جهان با همتایان ایرانی خود ملاقات می‌کنند، مطرح شود.»

در گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، از وکلای حقوق بشر زندانی همچون نسرین ستوده، یا فعال مدنی و سیاسی زندانی، نرگس محمدی نام برده شده است.

زنانی که به دلیل اعتراض‌های مسالمت‌آمیز بر ضد حجاب اجباری زندانی شدند، رهبران فعالان کارگری که به دلیل دفاع از حقوق کارگران زندانی شدند و همچنین بازداشت شماری از اقلیت‌های مذهبی به ویژه بهاییان و افرادی که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند، از جمله گروه‌ها و افرادی هستند که کمپین حقوق بشر در ایران از آنها به عنوان نمونه‌های نقض حقوق بشر در ایران و رعایت نشدن حقوق بازداشت شدگان یا مصادیق آزار و شکنجه از آنها یاد کرده‌ است.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز اول مهرماه به نیویورک سفر خواهد کرد.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، سخنرانی دیگری نیز در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا، در صحن عمومی سازمان ملل خواهد داشت.

قرار است حسن روحانی با تعدادی از سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز برخی روسای سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کند.

در همین زمینه کاخ الیزه، مقر ریاست‌ جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد: امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهور، در جریان نشست سازمان ملل متحد در نیویورک با حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

بنابراین گزارش، امانوئل ماکرون روز سه‌شنبه آینده در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و با حسن روحانی دیدار خواهد کرد.

منابع: وب‌سایت کمپین، رادیوفردا/ آ. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG