لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

روحانی: محدودیت‌های شدید مربوط به کرونا از اول آذر در سراسر ایران اجرا می‌شود


حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، روز شنبه خبر داد که محدودیت‌های شدید اجتماعی و بهداشتی مرتبط با همه‌گیری کرونا از اول آذرماه در کل کشور اجرا می‌شود.

او که صبح روز شنبه، ۲۴ آبان، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا سخن می‌گفت، روند اجرای این طرح در شهرهای مختلف را متفاوت دانست ولی گفت جزئیات این طرح به صورت هفتگی اعلام می‌شود.

حسن روحانی زمان‌بندی خاصی برای این طرح ارائه نداد و گفت این طرح «تا پایان کرونا ادامه دارد».

دولت ایران تاکنون در سه مرحله که ابتدا شامل ۴۳ شهرستان، در مرحله دوم شامل ۹۰ شهرستان، در مرحله سوم شامل مرکز استان‌ها بوده، اقدام به اعمال برخی محدودیت‌های رفت و آمد کرده، ولی این رویکرد منجر به تغییر معناداری در روند شیوع کرونا در ایران نشده است.

در اظهارات حسن روحانی درباره محدودیت‌های اجتماعی تازه، اشاره‌ای به احتمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران که در روزهای اخیر بارها مطرح شده بود، نشد.

در طول یک ماه گذشته رئيس و اعضای شورای شهر تهران بارها با اشاره به بحرانی بودن وضعیت کرونا در پایتخت ایران، خواستار تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران برای مقابله با شیوع کرونا شده بودند، ولی این درخواست تاکنون مورد توجه ستاد ملی کرونا قرار نگرفته است.

آقای روحانی در جلسه امروز همچنین بار دیگر از دستگاه‌های مختلف خواست که به مصوبات ستاد مقابله با کرونا توجه کنند و آن را اجرایی کنند.

در ماه‌های گذشته بارها بحث عدم اجرای مصوبات ستاد مطرح شده بود و با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یک قرارگاه عملیاتی برای اجرایی کردن مصوبات این ستاد تشکیل شد که تاکنون گزارشی از روند کاری آن منتشر نشده است.

آقای روحانی روز شنبه همچنین با انتقاد از برگزاری جشن مذهبی در مشهد گفت این جشن «بدون مجوز» بوده و در نتیجه چنین فعالیت‌هایی «مشهد و استان رضوی در سه چهار روز هفته گذشته از تهران هم» وضع بدتری داشته است.

مراسم مذهبی موسوم به «جشن مردمی عید بیعت» روز دوشنبه، ۵ آبان، با حضور هزاران نفر در ورزشگاه امام رضا مشهد برگزار شد و مسئول اصلی برگزاری آن سازمان تبلیغات اسلامی مشهد بود که جزو نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

مسئولان وزارت بهداشت ایران برگزاری این جشن را جنایت خواندند و خواستار برخورد با عوامل آن شدند.

بر اساس آمارهای رسمی که وزارت بهداشت ایران اعلام می‌کند، تاکنون حدود ۷۴۰ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر جان باخته‌اند.

با این حال بسیاری از کارشناسان از جمله رئيس و معاون سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی کرونا را ۳ تا ۴ برابر آماری برآورد کرده‌اند که وزارت بهداشت اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG