لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

روحانی خواستار واگذاری «سانسور کتاب» به انجمن‌های نویسندگان و اندیشمندان شد


حسن روحانی پیش از این نیز در آغاز کار خود در مقام رئیس‌جمهوری ایران گفته بود که نقش نظارتی دولت بر نشر کتاب باید کمرنگ شود.
حسن روحانی پیش از این نیز در آغاز کار خود در مقام رئیس‌جمهوری ایران گفته بود که نقش نظارتی دولت بر نشر کتاب باید کمرنگ شود.

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که «ممیزی» کتاب باید به انجمن‌های نویسندگان واگذار شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا نقش کمک‌کننده این میان ایفا کند.

به گزارش سایت خبرآنلاین، حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در مراسم سی‌وپنجمین دوره «جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی» اظهار داشت: «ما مولف و صاحب‌نظر را پیش ممیزان می‌بریم اما سئوال این است که این ممیزان چه کسانی هستند و انشاالله که افراد فرهیخته‌ای باشند».

«ممیزی» اصطلاحی‌ست که در جمهوری اسلامی به جای «سانسور» به کار برده می‌شود، واژه‌ای به معنای «ارزیابی» اما در ساز و کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همان کارکرد سانسور را دارد و به حذف اجباری بخش‌هایی از کتاب یا اثر هنری یا عدم مجوز انتشار و نمایش آنها منجر می‌شود.

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود خاطره‌ای مربوط به خود درباره سانسور تعریف کرده و گفته است که «چند سال پیش کتابی نوشتم و یکی از ممیزان سئوالاتی را مطرح کرده بود که مشخص بود معنای برخی جملات را نفهمیده است».

وی سپس نتیجه گرفته که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ممیزی‌اش را به انجمن‌های نویسندگان و اندیشمندان بزرگ واگذار کند. چرا که ما باید هر کاری را به اهل آن واگذار کنیم».

لینک مستقیم

رادیو فردا در همین زمینه نظر فرج سرکوهی تحلیل‌گر رخدادهای فرهنگی را جویا شده است.

آقای سرکوهی می‌گوید که اساسا چیزی به نام انجمن‌های نویسندگان و اندیشمندان در ایران که مستقل و آزاد فعالیت کند، وجود ندارد و «دولت جمهوری اسلامی چه آن زمان که آقای روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی آن بود و برنامه‌های سانسور و خفقان را تصویب می‌کرد و چه الان که او رئیس‌جمهورش است» اجازه شکل‌گیری چنین انجمن‌هایی را نمی‌دهد.

به گفته وی، انجمن‌های مورد اشاره حسن روحانی «وابسته به وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران هستند» و این میان کانون نویسندگان ایران که «قدیمی‌ترین نهاد دمکراتیک و صنفی نویسندگان ایرانی است حتی اجازه ندارد یک جلسه تشکیل بدهد».

آقای سرکوهی در ادامه سخنان خود از منظر دیگری اظهارات آقای روحانی را رد کرد و گفت که نویسندگان و اندیشمندان و ناشران بزرگ هیچ گاه تن به این نخواهند داد که «به کارمندان بی‌جیره و مواجب اداره سانسور تبدیل بشوند و ننگ سانسور کردن را به جان بخرند».

وی در نهایت گفت: «این جور صحبت‌ها عوام فریبانه است و عملی نیست. اینها ژست‌هایی است که می‌گیرند تا بگویند مخالف سانسوریم اما همزمان سانسور را اعمال می‌کنند».

حسن روحانی پیش از این نیز در آغاز کار خود در مقام رئیس‌جمهوری درباره سانسور یا «ممیزی سلیقه‌ای» هشدار داده و گفته بود که نقش نظارتی دولت بر نشر کتاب باید کمرنگ شود. همان زمان علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایده واگذاری سانسور یا ممیزی به ناشران را مطرح کرد اما این ایده تحقق نیافت.

بنا به اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن زمان ناشران تمایلی برای بر عهده گرفتن ممیزی «نشان ندادند». اما در مقابل جمع کثیری از نویسندگان نیز با انتشار نامه‌ سرگشاده‌ای پیشنهاد داده بودند که خود نویسندگان مسئولیت کتاب‌شان را بر عهده داشته باشند.

بر اساس گزارش‌های وبسایت خبرآنلاین و رادیو فردا/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG