لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار می‌شود


رزمایش دریایی ایران (عکس از آرشیو)
رزمایش دریایی ایران (عکس از آرشیو)

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه چهارم دی ماه گفته است، رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در آب‌های شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهد شد.

این رزمایش که از روز جمعه به مدت چهار روز برگزار خواهد شد، نخستین رزمایش مشترک سه کشور در آب‌های شمال اقیانوس هند و دریای عمان محسوب می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، درپی تشدید تحریم‌های آمریکا، ایران به دنبال گسترش روابط و همکاری‌های نظامی خود با چین و روسیه است. در همین زمینه حضور ناوگان چینی و روسی در بنادر جنوبی ایران افزایش یافته است.

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در نشست خبری گفت، «اقیانوس هند و دریای عمان از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می‌شوند و کشورهای بسیاری در این مناطق تردد می‌کنند و لذا برقراری امنیت در این منطقه مهم و حیاتی است.»

این سخنگوی نیروهای مسلح ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی تاکنون ثابت کرده که در جهت ایجاد امنیت آبراه‌های بین المللی به ویژه در این منطقه کلیدی همواره تلاش کرده است.

در حالی ابوالفضل شکارچی این اظهارات را مطرح کرده است که بعد از حمله به چندین نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد، آمریکا و عربستان، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند. تهران اتهام دست داشتن در این حملات را رد کرده است

پس از این حملات٬ ایالات متحده برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران ائتلافی را تشکیل داده است. کشورهایی مانند عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر، بریتانیا، آلبانی و استرالیا در این ائتلاف حضور دارند.

علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی نیز ائتلافی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس تشکیل داده اند.

ابوالفضل شکارچی همچنین گفته است: این رزمایش هم در جهت تقویت و افزایش تجربه در امنیت تجارت بین المللی در این منطقه برگزار می‌شود.

وی تبادل تجربه امنیت در میان کشورهای ایران و روسیه و چین و «مقابله با تروریسم» و «دزدی دریایی» را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد.

این سخنگوی نیروهای مسلح ایران همچنین می‌گوید، « پیامدهای امنیتی» این رزمایش برای کل کشورهای جهان خواهد بود و ثبات امنیتی را در پی خواهد داشت.

ابوالفضل شکارچی اظهارداشت: هدف دیگر این رزمایش کسب و تبادل تجربه در حوزه عملیات امداد و نجات برای حوادث دریایی است که از زمان شروع این رزمایش نیز انجام می‌شود.

ایران و چین در خرداد سال ۱۳۹۶ یک رزمایش مشترک در آب‌های خلیج فارس انجام دادند.

در این رزمایش که از شرق تنگه هرمز تا دریای عمان انجام شد ناوشکن البرز و یک بالگرد و همچنین هفتصد نفر از کارکنان نیروی دریایی ارتش ایران به همراه ناوگروه چین متشکل از ۲ ناوشکن، یک ناو پشتیبانی به همراه یک فروند بالگرد حضور داشتند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، ایرنا و اردیو فردا

XS
SM
MD
LG