لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

نرگس محمدی از اوین: ازدحام جمعیت زندانیان در بند زنان بی‌سابقه و نشانه تشدید سرکوب است


نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در پیامی از زندان اوین با اشاره به ازدحام «بی‌سابقه» زندانیان «سیاسی و عقیدتی» در بند زنان، این وضعیت را «نشانه‌ای از شدت گرفتن سرکوب» جمهوری اسلامی خواند که «تمام آحاد جامعه را هدف قرار داده است».

در متن این پیام که روز پنج‌شنبه ۱۳ مرداد در صفحه اینستاگرام خانم محمدی منتشر شد، آمده است: «مقام‌های قضایی و امنیتی سال‌هاست حقوق زندانیان را نقض می‌کنند که در ایام اخیر سطح و میزان نقض حقوق بشر شدت بیشتری یافته است».

به نوشته نرگس محمدی، این روزها در بند زنان زندان اوین «بیش از ۵۰ زندانی سیاسی و عقیدتی» در حال گذراندن دوران حبس خود هستند، آن‌هم در شرایطی که شیوع دوباره بیماری کرونا در روزهای اخیر به بحرانی‌تر شدن شرایط زنان زندانی در این بند دامن زده است.

سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در پیام اخیر خود به ممانعت مسئولان زندان اوین از اعزام زندانیان مبتلا به کرونا به مرخصی اشاره و تاکید کرده است که تداوم این وضعیت می‌تواند باعث به خطر انداختن جان مبتلایان و دیگر زندانیان شود.

او در ادامه از کنشگران و سازمان‌های حقوق بشری خواست تا «در مقابل نقض حقوق اولیه زندانیان» سکوت نکنند و با دفاع از حقوق قانونی زندانیان سیاسی و عقیدتی و حق سلامتی این افراد، حکومت ایران را «وادار به رعایت حقوق بشر کنند».

به گزارش پایگاه حقوق بشری هرانا، تمام زندانیان سیاسی زن زندان قرچک از روز ۲۹ تیر با دستور مدیرکل زندان‌های استان تهران، به‌یک‌باره به «سالن دو بند زنان زندان اوین» منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، سالن دو جایی است که تا پیش از ورود این زندانیان به عنوان بند قرنطینه ویژه مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده بود و با ورود زندانیان جدید، مکانی برای قرنطینه وجود ندارد.

خانم محمدی تصریح کرده که افزایش روزانه شمار زندانیان در شرایطی است که «حتی در اوج اعتراضات نیز» بند زنان زندان اوین تا این اندازه شلوغ و پرازدحام نبوده است.

خانم محمدی پیشتر در خردادماه امسال، زمانی‌که همچنان در زندان قرچک در حبس بود با انتشار پیامی مشابه به «محرومیت سیستماتیک و فرسایشی زنان زندانی در زندان قرچک» اعتراض کرده بود.

نرگس محمدی ۲۳ فروردین امسال با هجوم نیروهای امنیتی به منزل شخصی خود بازداشت و برای تحمل حبس به زندان قرچک ورامین بازگردانده و اواخر تیرماه به اوین منتقل شد.

او در دو پرونده جداگانه به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در مجموع به ۱۰ سال و هشت ماه حبس تعزیری و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

با استفاده از متن نامه و اینستاگرام نرگس محمدی، هرانا و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر
XS
SM
MD
LG