لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

پرواز ۷۵۲؛ قوه قضائیه ایران نظر اوکراین مبنی بر عمدی بودن سرنگونی را رد کرد


سخنگوی قوه قضائیه ایران می‌گوید علیرغم نظر مقام‌های اوکراینی، سرنگونی پرواز ۷۵۲ «غیرعمدی» بوده و کیفرخواست بازداشت‌شدگان پرونده هواپیمای اوکراینی نیز به دادگاه ارسال شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت، در خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران (میزان)، غلامحسین اسماعیلی مدعی شد: «تمامی بررسی‌های فنی قضائی حکایت از غیرعمدی بودن این حادثه دارد و ادعاهایی که مطرح می‌شود به هیچ عنوان قابل مستند [استناد] نیست.‎»

اشاره وی به اظهارات صریح اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین است که اعلام کرده سپاه پاسداران «عمدا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرد و آن را ساقط کرد تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند».

جمهوری اسلامی، اظهارات طرف اوکراینی را رد می‌کند و مقام‌های مسئول این کشور در پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین را به اظهارات «سفارشی» و «تحریک عواطف» بازماندگان متهم می‌کند.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در فایلی صوتی که به تازگی از وی منتشر شده، به صراحت می‌گوید به عنوان یک مقام ارشد رسمی جمهوری اسلامی، به دنبال این بود که شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای مسافربری را «توجیه» و «علاج» کند.

سخنگوی قوه قضائیه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش، از صدور کیفرخواست این پرونده دادگاه خبر داده است.

پیش از این غلامعباس ترکی، دادستان سابق نظامی استان تهران، از صدور کیفرخواست برای «۱۰ نفر از مسئولانی» خبر داد که در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «دخیل» بودند.

آقای اسماعیلی بدون اشاره به تعداد افراد گفت: «در مسیر انجام تحقیقات دادسرای نظامی با بکارگیری تیم‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف و با بهره‌گیری از کارشناسان ذی‌ربط و با استفاده از جعبه سیاه هواپیما که خوانش آن انجام شد، دقیق‌ترین و فنی‌ترین بررسی‌ها انجام شده است.»

به گفته وی، این بررسی‌ها در نهایت، «در قالب قرار نهایی و صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.»

سخنگوی قوه قضائیه ایران با وجود اعتراض‌های طرف اوکراینی اضافه کرده که «بخش قابل توجهی از این ادله و مستندات در اختیار کشورهای ذینفع و اوکراین قرار گرفته است.»

اسماعیلی همچنین مدعی شده که «نحوه بررسی‌های دقیق قضائی مورد تأیید کشورهای دیگر که در جریان این پرونده بودند قرار گرفته است.»

این در حالی است که سرپرست تیم دادستان‌های‌ اوکراینی به رادیوفردا گفته حکومت ایران به‌رغم وعده‌های پیشین از ارائه مدارک مربوط به سرنگونی پرواز ۷۵۲ امتناع کرده و پنهان‌کاری می‌کند.

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران در پی شلیک دو موشک توسط پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

پس از سرنگونی این هواپیمای مسافربری، حکومت ایران پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقعیت، بالاخره اذعان کرد که پدافند ضد هوایی تهران به این هواپیمای بوئینگ که عازم کی‌یف بود، شلیک کرده است.

وزیر خارجه ایران نیز گفته در جلسه شورای عالی امنیت ملی از وی خواسته بودند با انتشار توئیت، هرگونه اصابت موشک به هواپیما را رد کند.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند دلیل شلیک «خطای انسانی» است، اما اوکراین، کانادا و بسیاری از ناظران درباره صحت چنین ادعایی ابراز تردید کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های میزان و رادیوفردا/ ‌ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG