لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

شرکت سعید ملایی در مسابقات جودوی تل‌آویو اسرائیل


سعید ملایی، جودوکار ایرانی
سعید ملایی، جودوکار ایرانی

رسانه‌های اسرائیل از سفر سعید ملایی، جودوکار ایرانی، در ماه آینده به این کشور برای شرکت در مسابقات گرندپری جودو در تل‌آویو خبر دادند.

هم‌زمان ارزیابی شد که سعید ملایی پیش از آمدن به اسرائیل نیز در چارچوب رقابت‌های جودو در چین در هفته آینده با موکی ساگی جودوکار اسرائیلی روبه‌رو شود و این بار بر خلاف بارهای پیشین، مسابقه میان آنها برگزار خواهد شد.

رسانه‌های اسرائیل چهارشنبه ۱۳ آذر خبر حضور قریب‌الوقوع سعید ملایی در رقابت‌های گرندپری تل‌آویو را پس از دریافت تابعیت کشور مغولستان از سوی سعید ملایی، به نقل از فدراسیون جودوی اسرائیل، منتشر کردند.

جودوکار ۲۷ ساله ایرانی که بارها ناچار شد به خاطر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در ضدیت با موجودیت اسرائیل از مسابقه دادن با حریفان اسرائیلی در رقابت‌های جهانی خودداری کند، به تازگی ایران را ترک کرد و از پناهندگی آلمان برخوردار شد.

وی که جودوکار وزن رشته منهای ۸۱ کیلوگرم است، پس از دریافت پناهندگی آلمان، ابتدا در نظر داشت در تیم پناهجویان در مسابقات المپیک سال آینده شرکت کند.

رئیس جمهوری مغولستان که خود یک ورزشکار رشته جودو است، از آقای ملایی دعوت کرده بود با پذیرش تابعیت مغولستان، زیر پرچم این کشور، در مسابقات جهانی، حضور یابد.

خالتما بتولغا، رئیس جمهوری مغولستان، دوشنبه این هفته در آیینی اعطای تابعیت کشورش به سعید ملایی را رسمیت بخشید؛ امری که با سپاسگزاری آقای ملایی در توئیتر او روبه‌رو شد.

به گزارش جروزالم پست، سعید ملایی پس از مشورت با رئیس جمهوری مغولستان و ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو، تصمیم گرفته است که در مسابقات ماه آینده در تل‌آویو شرکت کند.

بر اساس این گزارش، موشه پونته، رئیس فدراسیون جودوی اسرائیل، آخر این هفته راهی مغولستان می‌شود تا مقدمات سفر سعید ملایی به اسرائیل را فراهم کند.

به نوشته جروزالم پست، احتمال روبه‌رو شدن سعید ملایی با موکی ساگی جودوکار هم‌وزن او در مسابقات هفته آینده در چین، قوی است و در آن صورت، این نخستین بار خواهد بود که این دو قهرمان جودوی ایران و اسرائیل با یکدیگر مسابقه خواهند داد.

سعید ملایی پیش‌تر از دلجویی‌ها و محبتی که موکی ساگی نسبت به او، در رویدادهای ماه‌های گذشته نشان داد، قدردانی کرده بود. آقای ساگی بارها برای موفقیت سعید ملایی ابراز امیدواری کرده و با سعید در رنجی که به او تحمیل شد، همدردی کرد.

به نوشته جروزالم پست، سعید ملایی در دیدار با رئیس فدراسیون جهانی جودو، تهدیدهای بسیاری را که متوجه خانواده‌اش در ایران پس از اقدام او برای پناهندگی و خروج از ایران شده، برای آقای ماریوس ویزر بازگو کرد.

محمد رشنونژاد، جودوکار دیگر ایران نیز که به هلند پناهنده شده، هفته گذشته خبر داد که در چارچوب تیم جودوکاران پناهنده، در مسابقات ماه آینده جودوی گرندپری تل‌آویو شرکت خواهد کرد.

مسابقات جودوی هفته آینده در چین و سپس رقابت‌های جودوی گرندپری تل‌آویو در ماه آینده، بخشی از رقابت‌های بین‌المللی تا پیش از المپیک ۲۰۲۰ است که اکثر ورزشکاران جودوی جهان برای گرفتن امتیاز و نیز تمرین با حریفان، در آن مشارکت می‌کنند.

سعید ملایی دو هفته پیش در مسابقات جودوی گرنداسلم در ژاپن، که نخستین حضور او بعد از ترک ایران بود، با پرچم فدراسیون جهانی جودو شرکت کرد اما چندان قوی حاضر نشد و جایگاه چشم‌گیری بدست نیاورد.

جمهوری اسلامی ایران که موجودیت اسرائیل را غیرقانونی می‌داند و خواهان «نابودی» آن است، ورزشکاران ایرانی را از دادن مسابقه با حریفان اسرائیلی منع می‌کند اما برای آن‌که از سوی فدراسیون‌های جهانی به‌خاطر درهم آمیختن سیاست با ورزش تنبیه نشود، همواره ورزشکاران ایرانی را مجبور کرده که خود به بهانه‌های مختلف، مانند مریضی ناگهانی، از روبه‌رو شدن با اسرائیلی‌ها خودداری کنند.

با وجود این، رژیم ایران در درون کشور، از ورزشکارانی که با «صهیونیست‌ها» مسابقه نداده‌اند، آشکارا تجلیل می‌کند؛ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با این ورزشکاران، آنها را «پوریای ولی» نامیده و انگشتر خود را به آنان هدیه داده و نیز از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته است «هدایای» مالی را نصیب این ورزشکاران کنند.

فدراسیون جهانی جودو سرانجام اواخر شهریور امسال رژیم ایران را به دلیل سیاسی‌کاری و ممانعت از مسابقه میان ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی، برای نخستین بار از تمامی فعالیت‌های جودو در صحنه‌های جهانی، تعلیق کرد.

خطر مشابه برای سایر رشته‌های ورزشی ایران، به ویژه کشتی، وجود دارد.

XS
SM
MD
LG