لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

مقام وزارت بهداشت: طب سنتی در «۱۰۰ درصد» شبکه بهداشتی ایران ادغام می‌شود


مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت مدعی شد طب سنتی می‌تواند به درمان «بیماری‌های صعب‌العلاج» کمک کند
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت مدعی شد طب سنتی می‌تواند به درمان «بیماری‌های صعب‌العلاج» کمک کند

یک مقام وزارت بهداشت ایران از فعالیت ۶۰ کلینیک «طب سنتی» خبر داد و گفت این وزارتخانه قصد دارد طب سنتی و ایرانی را در کل نظام سلامت ایران «ادغام» کند.

نفیسه حسینی، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، چهارشنبه،۲۰ تیر همچنین گفت در حال حاضر در ایران «۵۰۰ متخصص طب ایرانی» فارغ‌التحصیل شده‌اند که فقط ۶۰ تن از آنها در درمانگاه‌ها مشغول کارند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفته است در سال ۱۴۰۱ طب سنتی در ۱۵ دانشکاه علوم پزشکی آموزش داده شده و بر اساس «قانون بودجه» تا پایان امسال باید طب سنتی در «۱۰۰ درصد» شبکه بهداشتی ایران ادغام شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دبیر تشکیلاتی با عنوان «شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی» وابسته به حوزه‌های علمیه روز ۱۶ تیر خواستار «پیشگیری از بیماری و جلوگیری از ساخت بیمارستان و دارو» شده و گفته بود که در وزارت بهداشت جمهوری اسلامی «سواد پیشگیری از بیماری» وجود ندارد.

علی کشوری در این زمینه گفت: «اگر وزارت بهداشت فقر دانشی و تخصصی پیدا کرد ما در حوزه علمیه متکفل آن می‌شویم و روایات سلامت را تبلیغ می‌کنیم.»

آن‌طور که نفیسه حسینی در بیان جزئیات این «ادغام» گفته، بخشی از این کار شامل «اصلاح سبک زندگی و ورود طب سنتی به بسته‌های خدمت» وزارت بهداشت است.

او همچنین خواستار «پررنگ‌تر» شدن متخصصان طب سنتی در بیمارستان‌های ایران شد و گفت باید «۴ درصد ارزش بازار درمان» کشور به این شیوه درمانی اختصاص یابد.

این مقام رسمی وزارت بهداشت همچنین مدعی شد طب سنتی در کنار طب رایج می‌تواند به درمان «بیماری‌های صعب‌العلاج» کمک کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز در افتتاح بیمارستان غدیر تهران در هفته گذشته، خواستار استفاده از طب سنتی در مراکز درمانی شد.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، او روز ۱۶ تیر گفته بود طب سنتی «اهمیت» دارد و در کنار «فرمول‌های شیمیایی» باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی پیش از این هم از طب سنتی حمایت کرده و به نوشته رسانه‌های ایران در اسفند سال ۱۴۰۰ در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته بود: «بسیاری از مردم نسبت به طب سنتی توجه دارند و آن را تجربه کرده‌اند و تجربه‌شان‌ هم نتیجه داده و به مرور موجب اطمینان خودشان و اطرافیانشان شده است.»

این در حالی است که به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تجهیزات پزشکی، پزشکان ایرانی از کاهش کیفیت خدمات درمانی در ایران هشدار داده‌اند.

روز ۱۲ تیر، احمد میر، جراح عمومی و رئیس هیات‌مدیره بیمارستان جم، در گفت‌وگو با اعتماد گفت که بسیاری از عمل‌های جراحی در ایران به دلیل نبود تجهیزات مورد نیاز یا زمان‌بر بودن تأمین آن‌ها «به‌سختی» انجام می‌شود.

او گفت که با ادامه گرانی قیمت تجهیزات پزشکی و بی‌پولی بیمارستان‌ها برای به‌روزرسانی زیرساخت‌ها، باید منتظر افت شدید کیفیت خدمات درمانی بود.

در همین حال، تازه‌ترین گزارش رصدخانه مهاجرت ‌ایران که در خرداد ماه منتشر شد، نشان می‌داد که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران ایرانی تمایل به مهاجرت دارند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، خبرگزاری صداوسیما و رادیو فردا؛ ع.م/ ب.ب
XS
SM
MD
LG