لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اعتراضات سراسری در ایران


نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی-بریتانیایی و فعال حقوق بشر (سمت راست) در کنار لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل و دیگر حاضران در نشست غیررسمی روز ۱۱ آبان
نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی-بریتانیایی و فعال حقوق بشر (سمت راست) در کنار لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل و دیگر حاضران در نشست غیررسمی روز ۱۱ آبان

نشست غیر رسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اعتراضات سراسری در ایران، شامگاه چهارشنبه ۱۱ آبان در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

در این نشست، جاوید رحمان نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در سخنانی با اشاره به جان باختن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» یادآور شد که او نخستین قربانی برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی نبوده است.

آقای رحمان همچنین خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد سرکوب اعتراضات توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شد.

او تحقیقات جمهوری اسلامی در مورد قتل مهسا (ژینا) امینی را «شکست‌خورده» دانست.

جاوید رحمان گفت که دست‌کم ۴۰ کودک در هفت هفته گذشته در نتیجه سرکوب اعتراضات در ایران کشته شده‌اند.

او گفت که این شرایط، نتیجه عدم پاسخ‌گویی حکومت جمهوری اسلامی در زمینه نقض حقوق بشر است.

شیرین عبادی هم در این مراسم سخن گفت و تاکید کرد که با روی کار آمدن حکومتی دمکراتیک در ایران تنش‌ها در منطقه کاهش خواهد یافت.

این حقوق‌دان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، از حکومت‌های دمکراتیک جهان خواست تا سفرای خود را از ایران فرا بخوانند و سطح روابط دیپلماتیک را به کاردار کاهش دهند.

خانم عبادی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به حاضران در این نشست گفت: «من از کشوری حرف می‌زنم که حکومت آن، قتل را بدون مجازات وخبرنگاری را جرم و قابل کیفر می‌داند».

او تصریح کرد که در چنین شرایطی مردم ایران از حکومت‌های غربی خصوصا ایالات متحده آمریکا می‌خواهند که از انعقاد هر نوع قراردادی که به بقای رژیم کمک کند، خودداری کنند».

این حقوقدان تاکید کرد: «جمهوری اسلامی نه تنها وجوه دریافتی را برای رفاه مردم صرف نکرده است، بلکه با تهیه و خرید اسلحه باعث کشتار بیشتری در ایران و منطقه خواهد شد».

خانم عبادی همچنین از کشورهای جهان خواست که اجازه ندهند مردم ایران بیش از این داغدار شوند.

او ضمن بیان اهمیت قطع نشدن ارتباط کاربران داخل ایران با دنیا، خطاب به مقام‌های کشورهای دموکراتیک و غربی گفت: «اجازه ندهید یک‌بار دیگر، مانند سال ۱۳۹۸، جمهوری اسلامی چند روز اینترنت را قطع و در سکوت خبری ۱۵۰۰ نفر را که فقط به گران شدن بنزین اعتراض داشتند قتل عام کند».

نازنین بنیادی نیز به عنوان یکی از سخنرانان این نشست از سازمان ملل خواست که در برابر آن‌چه در ایران می‌گذرد و نقض حقوق بشر از سوی حکومت جمهوری اسلامی سکوت نکند.

این بازیگر ایرانی‌تبار و فعال حقوق بشر تاکید کرد که از زمان تاسیس جمهوری اسلامی تا کنون، هزاران نفر قربانی سیاست‌های حکومتی شده‌اند که حتی به قانون اساسی خود هم پایبند نیست.

او افزود: «شخصا ۱۴ سال است که در امور حقوق بشر در ایران فعال بوده‌ام. هیچ جای دنیا وضعیت به بدی ایران نیست. تظاهرات آبان ۹۸ و حتی ۸۸ هم به این شدت نبوده است».

خانم بنیادی تصریح کرد در جریان اعتراضات کنونی ایران که حدود هشت هفته از آن می‌گذرد، زنان و کودکان کشته شده‌اند، هزاران زن در سراسر جهان موهای خود را بریده و روسری‌ها را آتش زده‌اند.

این بازیگر ایرانی-بریتانیایی یادآور شد که بی‌سابقه‌ترین بخش اعتراضات کنونی این است که زنان رهبری آن را برعهده دارند.

نازنین بنیادی با بیان این‌که مردم داغدیده ایران در تظاهرات علیه علی خامنه‌ای با یکدیگر همبستگی دارند، تصریح کرد: «رهبر جمهوری اسلامی تهدیدی جدی برای مردم ایران است و بیشترین ستم را بر آن‌ها روا داشته است».

او با اشاره به اعتراض دانش‌آموزان در مدارس دخترانه ایران و شعاردهی علیه رهبر جمهوری اسلامی گفت: «دختران دانش‌آموزان حجاب از سر بر می‌دارند و می‌گویند که جمهوری اسلامی را نمی‌خواهیم».

در جریان این نشست، لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل هم در سخنانی گفت که مهسا امینی تنها به جرم زن بودن کشته شد و آرزوهای این جوان ۲۲ ساله به دست ماموران حکومت به فنا رفت.

خانم گرینفیلد افزود که مردم ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی» به شکل مسالمت‌آمیز اعتراض کردند و معترضان در سراسر جهان در حمایت از ایرانیان گردهم آمدند.

او گفت: «ما باید نقض حقوق بشر در ایران را محکوم و ناقضان حقوق بشر را تحریم کنیم» و در عین حال تصریح کرد که «تغییر حکومت باید از داخل ایران صورت گیرد».

در بخش دیگری از این نشست غیررسمی، نماینده بریتانیا در سازمان ملل در سخنانی حکومت ایران را بابت عدم پاسخ‌گویی در قبال وضعیت کنونی سرزنش کرد و گفت: «جمهوری اسلامی همه را مقصر می‌داند، الا خود حکومت».

او اعتراضات در ایران را بیانگر «خیزش علیه یک حکومت استبدادی» توصیف کرد.

در همین حال، نماینده ایرلند در سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت زنان در ایران یادآور شد که ایران منشور حقوق بشر را امضا کرده است و باید به آن پایبند بماند.

در این نشست دو کشور از جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند؛ نماینده چین در سازمان ملل که گفت آنچه در ایران می‌گذرد ربطی به خارج ندارد و دولت چین معتقد است که حکومت ایران می‌تواند مسائل خودش را حل کند.

نماینده روسیه هم ضمن حمایت از جمهوری اسلامی، برگزاری این نشست را «یک حمله سیاسی دیگر» به ایران توصیف کرد.

ایران از زمان جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای بوده که تاکنون دست‌کم ۲۷۷ کشته برجا گذاشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل پیشتر در واکنش به این نشست، ایالات متحده و متحدانش را متهم کرد که از جایگاه سازمان ملل برای «پیشبرد بیشتر دستور کار سیاسی خود» استفاده می‌کنند.

امیر سعید ایروانی در عین حال خواستار بایکوت این نشست شد ولی ۱۵ کشور عضو شورای امنیت از جمله چین و روسیه این تقاضا را نادیده گرفتند.

XS
SM
MD
LG