لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

تجمع‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ایران در اعتراض به اعدام سه جوان معترض


تحصن دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت
تحصن دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت

هم‌زمان با ادامۀ اعتراض‌های گستردۀ جهانی به اعدام سه معترض جوان در زندان دستگرد اصفهان، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران نیز روز شنبه ۳۰ اردیبهشت تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که دانشجویانِ شماری از دانشگاه‌های ایران در اعتراض به موج جدید اعدام‌ها و همچنین تشدید سرکوب حکومتی در فضاهای آموزشی دست به تحصن و تجمع زدند.

در این تجمع‌ها که از جمله در دانشگاه‌های بهشتی، تهران، الزهرا، زنجان، و تربیت مدرس برگزار شد، برخی دانشجویان لباس مشکی بر تن داشتند و علیه موج اعدام‌ها و تشدید فشارها شعار سردادند.

تحصن دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس با در دست داشتن پلاکاردهایی در مخالفت و اعتراض به اعدام‌ها همراه بود:‌ «کشتار را متوقف کنید، بگذارید نفس بکشیم» و «سکوت ما خیانته، همدستی با جنایته» از جملۀ این شعارنوشته‌ها بوده است.

ده‌ها دانشجوی دانشگاه بهشتی در شمال پایتخت در اعتراض افزایش شمار اعدام‌های مرتبط با اعتراضات سراسری ایران شعار دادند: «قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان.»

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که حکم اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی بامداد جمعه ۲۹ ارديبهشت به اجرا درآمد.

تنها ساعاتی پس از تأیید اجرای حکم اعدام این سه معترض جوان، موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به این اقدام حکومت ایران به راه افتاد و بسیاری خواستار اقدامات تنبیهی علیه جمهوری اسلامی شدند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی این سه جوان را پس از بازداشت در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، در ارتباط با پروندۀ کشته شدن دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی در محله خانه اصفهان متهم و محکوم اعلام کرده بود.

صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی حتی در اعترافات اجباری که از آن‌ها پخش شد، اتهام‌های انتسابی از سوی دستگاه قضایی ایران را نپذیرفته‌ بودند.

شامگاه جمعه نیز هيئت حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل متحد که برای بررسی عملکرد جمهوری اسلامی توسط شورای حقوق بشر این سازمان تشکيل شده است، اعلام کرد شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد روند محاکمۀ این سه جوان معترض براساس «اعتراف‌هایی صورت گرفته که زير شکنجه اخذ شده‌است».

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور عصر شنبه گزارش داد که پس از برگزاری تجمع دانشجویان در دانشگاه بهشتی در اعتراض به اجرای احکام اعدام و «ضرب و شتم» دانشجویان توسط نیروهای حراست، پیامک‌هایی مبنی بر احضار دانشجویان این دانشگاه ارسال شده است.

بر اساس این گزارش، پروندۀ برخی دانشجویان در کمیته انضباطی دوباره به جریان افتاده است.

کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» نیز که خبرهای مربوط اعتراض‌های دانشجویی را پوشش می‌دهد ویدئویی کوتاه از تجمع روز شنبۀ دانشگاه بهشتی منتشر کرد.

در زنجان، دانشجویان با پوشیدن لباس مشکی همبستگی خود را با خانوادۀ سه جوان اعدام‌شده در زندان دستگرد اصفهان به نمایش گذاشتند.

ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که دانشجویان شعاریی چون «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و «دانشجو داد بزن حقتو فریاد بزن» سر دادند.

در دانشگاه تهران نیز روز شنبه گروهی از دانشجویان مقابل اتاق معاونت کل این دانشگاه و رئیس کمیته انضباطی در اعتراض به احکام کمیته‌های انضباطی و «احضارهای فله‌ای» دانشجویان تحصن کردند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان شعارنوشته‌هایی با این مضامین در دست داشتند: «به سرکوب دانشجویان به بهانۀ حجاب پایان دهید» و «مقاومت تا آزادی و برابری».

علاوه بر کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن از جمله ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال در جریان اعتراضات سراسری که پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در اواخر شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده است، جمهوری اسلامی تا کنون هفت تن از بازداشت‌شدگان این اعتراضات را اعدام کرده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی پیش از مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، چهار معترض دیگر به نام‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، و محمد حسینی را اعدام کرده بود.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/آ.ت.
XS
SM
MD
LG