لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

انتقاد خامنه‌ای از «تجویز برخی‌ها برای تسلیم شدن مقابل دشمن»


مراسم سالانهٔ دانش‌آموختگی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین. شنبه ۹ تیر ۹۷
مراسم سالانهٔ دانش‌آموختگی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین. شنبه ۹ تیر ۹۷

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۹ تیر، در یک مراسم دانشجویی سپاه پاسداران از «تجویز برخی‌ها برای تسلیم شدن مقابل دشمن» انتقاد کرد و گفت که بعضی می‌گویند «تسلیم بشویم تا موذی‌گری دشمن ادامه پیدا نکند».

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرد: «نمی‌دانند هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از ایستادگی است.»

وی توضیح بیشتری در مورد «تجویز برخی‌ها برای تسلیم شدن» نداد، اما اظهارات او می‌تواند به دور تازه اعتراض‌ها به سیاست خارجی جمهوری اسلامی اشاره داشته باشد که اخیراً در سخنان یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس، در شعارهای معترضان خیابانی در تجمعات بازارهای ایران و در بیانیه اخیر بیش از صد فعال سیاسی و مدنی به چشم می‌خورد.

وضعیت اقتصادی نابسامان ایران که در پی خروج آمریکا از برجام وخیم‌تر شده و همچنین گسترده شدن اعتراض‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر، دولت حسن روحانی به‌طور اخص و نظام جمهوری اسلامی را به‌طور اعم با چالشی جدی روبه‌رو کرده‌ است.

بهروز بنیادی، عضو فراکسیون امید مجلس، روز چهارشنبه، ششم تیرماه، با انتقاد شدید از سیاست خارجی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه ایران سالانه به «۶۰ میلیارد دلار» سرمایه‌گذاری نیاز دارد، از مقام‌های جمهوری اسلامی پرسید که «چرا باید به جای اولویت هزینه‌کرد در مسیر منافع ملی و ریشه‌کنی فقر و بیکاری و گرسنگی، ثروت ملی را بدون کسب منافع اقتصادی ثانویه در سایر نقاط جهان به راحتی هزینه نماییم؟ چرا باید همیشه در بیم جنگ، تحریم و دلهره اخبار ناگوار زندگی کنیم؟»

به گفته وی، «کدام توطئه بین‌المللی محیط زیست رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و آب‌های زیرزمینی ما را نابود کرده‌ است؟ دست کدام خارجی هوای سالم را از مردم ما دریغ کرده‌ است؟ چرا همسازی با جامعه جهانی این قدر برای ما سخت شده‌ است؟»

در همین حال ادامه کمک‌های جمهوری اسلامی برای بر پا نگه داشتن دولت بشار اسد در سوریه و تحمل تحریم‌های جهانی به خاطر ادامه سیاست اتمی و خارجی کنونی انتقاد شدید معترضان خیابانی را در پی داشته است.

«سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن» از جمله شعارهایی است که در راهپیمایی‌های اعتراضی دی‌ماه پارسال و در اعتراضات روزهای اخیر بازاریان شنیده شد.

در چند هفته اخیر بالا رفتن نرخ ارزهای خارجی که منجر به گرانی کم‌سابقه اجناس وارداتی شده بازار تهران و مراکز خرید مختلف شهرهای ایران را به رکود نسبی کشانده و اعتصاب و اعتراض‌هایی را به دنبال داشت که با بازداشت و پرتاب گاز اشک‌آور روبه‌رو شد.

علی خامنه‌ای در بخشی از سخنان روز شنبه خود عامل وجود این چالش‌ها را «طراحی دشمن» در شرایط کنونی دانست و گفت: «برنامهٔ دشمن، ایجاد شکاف و جدایی میان نظام و مردم است و این طراحی نشان‌دهندهٔ حماقت آن‌ها است زیرا نمی‌دانند نظام جمهوری اسلامی، چیزی جز ملت ایران نیست و این دو جداشدنی نیستند.»

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند به گفته‌های اخیر مقامات عالی‌رتبه در آمریکا و اسرائیل باشد که به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی مستقیما مردم ایران را خطاب قرار داده و در عین حال از سیاست‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.

از جمله نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج شنبه هفته گذشته گفت که اعتراض‌ها در ایران گویای آن است که فشارهای اقتصادی بین‌المللی بر جمهوری اسلامی در حال ثمر دادن است.

از سوی دیگر اخیراً بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» از دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه» خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» ایران و آمریکا شدند.

این اقدام، واکنش تند ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، و تعدادی از امامان جمعه را به دنبال داشت که روز جمعه، اول تیرماه، امضاکنندگان این بیانیه را مصداق «وطن‌فروشی»، «مزدوری برای آمریکا» و «خیانت» خواندند.

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، رادیوفردا/ پ.پ/ ف. دو

XS
SM
MD
LG