لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

تخت روانچی در پاسخ به پیشنهاد همکاری ترامپ: قابل باور نیست


مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل
مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل

کمی پس از آن‌ که رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت که کشورش حاضر است با ایران در زمینه «اولویت‌های مشترک» همکاری کند، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد پاسخ داد که «ادعای» آمریکایی‌ها برای همکاری «باورکردنی نیست».

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه، در سخنرانی خود پس از حمله موشکی ایران به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق، از تشدید تحریم علیه ایران سخن گفت، اما در عین حال تأکید کرد که برای نمونه، داعش دشمن طبیعی ایران است، و آمریکا و ایران می‌توانند در زمینه اولویت‌های مشترک همکاری کنند.

در واکنش به این سخنان، مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که آمریکا «از طریق تحریم‌ها فشار زیادی را به مردم ایران وارد کرده» و در چند روز گذشته هم قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را کشته و «بنابراین وقتی اینها را در کنار هم قرار می‌دهیم و می‌شنویم که ادعای همکاری دارند و در همان جلسه هم بر تشدید تحریم‌ها تأکید می‌کنند، ادعای آنها باورکردنی نیست».


دونالد ترامپ در سخنرانی روز گذشته خود بار دیگر بر لزوم دستیابی به یک توافق جامع با ایران تأکید کرد و خطاب به مردم و رهبران ایران گفت: «ایالات متحده آماده است تا صلح را در آغوش بگیرد.»

پس از او، کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در نامه‌ای به شورای امنیت در مورد کشتن قاسم سلیمانی، گفت آمریکا «در صورت لزوم» دست به اقدامات دیگر هم خواهد زد ولی همچنین آماده «مذاکره‌ جدی» با تهران است.


اما یک روز بعد مجید تخت روانچی در واکنش خود به این اظهارات گفت: «دولت آمریکا اهل گفت‌وگو نیست و اهل خصومت با مردم ایران است و تا زمانی که به این خصومت ادامه می‌دهد، صحبت از همکاری، مسموع و قابل فهم نیست و مردم ایران با این صحبت‌ها بازی نمی‌خورند.»

آقای ترامپ روز گذشته همچنین گفت که وقت آن رسیده تا بریتانیا، آلمان، روسیه، چین و فرانسه نیز در راستای رسیدن به یک توافق جامع با ایران تلاش کنند تا به رفتارهای کنونی ایران پایان داده شود.

این درخواست در حالی بیان می‌شود که کشورهای نام‌برده همچنان در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای موسوم به برجام هستند، توافقی که ایران از چندی پیش با ۵ گام، به‌طور تدریجی از تعهدات خود در آن عدول کرده‌ است.

در این زمینه، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه گفت: «همان‌ طور که می‌بینید ما به برجام متعهدیم، اما الان به نقطه‌ای رسیده‌ایم که عدم پیروی از سوی ایران، در تازه‌ترین گامی که برداشته، چنان حاد شده‌ است که باید در مورد اتفاق بعدی بررسی دقیقی انجام شود.»

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا، گفته است که کشورش همچنان متعهد به برجام است، اما به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌ها می‌گویند که قدرت‌های اروپایی که هنوز هم از این توافق‌نامه حمایت می‌کنند، احتمالاً قصد دارند در این خصوص موضع سختگیرانه‌تری اتخاذ کنند.

تصمیم آمریکا بر افزودن بر فشار تحریم‌ها علیه ایران در حالی گرفته شده است که تحریم‌های این کشور اکنون هم اکثر حوزه‌ها را در بر می‌گیرد. در این پیوند، روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه به نقل از تحلیل‌گران نوشت که تحریم‌ها همین حالا هم آن قدر سخت است که به نظر نمی‌آید تحریم بیشتر بتواند تأثیر مضاعفی بر وضعیت کنونی اقتصادی ایران بگذارد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز چهارشنبه در واکنش به این تحولات گفت که «ادعای افزایش تحریم‌ها نیز یک طبل توخالی است» و مدعی شد که بانک مرکزی توانسته با کمک دولت شرایط را «مدیریت» کند.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز و ایرنا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG