لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

تهدید رئیس قوه قضائیه به اعدام «اخلال‌گران اقتصادی»


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۵ تیر، تهدید کرد که این قوه با مقامات دولتی یا افراد دیگر که در اقتصاد ایران «اخلال» کنند برخورد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: «خوب گوش کنید، پنبه‌ها را از گوش بیرون بیاورید و چشم‌هایتان را باز کنید، اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات‌های بسیار سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فی الارض باشد، حکم اعدام دارد».

آقای لاریجانی گفت که «اخلال در نظام اقتصادی» در صورتی که مصداق «افساد فی الارض» نباشد نیز «۲۰ سال حکم زندان دارد».

این تهدید به دنبال آن ابراز می‌شود که نوسانات ارزی در ایران در هفته‌های اخیر تشدید شده و اعتراضاتی را در پی داشته است.

ازجمله، تجمعات اعتراضی که از روز یک‌شنبه، سوم تیر، در مجتمع‌های تجاری تهران آغاز شده بود، و روز دوشنبه به بسته شدن بازار تهران کشیده شد، روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و بنابر برخی گزارش‌ها، این اعتراضات به بازارهای چند شهر دیگر ایران نیز «گسترش یافته‌ است.»

بیش از این بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده‌اند که «برخوردهای امنیتی» هر چند ممکن است در کوتاه‌مدت از افزایش قیمت ارز جلوگیری کند، در بلندمدت تأثیری نخواهد داشت، همانگونه که با وجود «برخوردهای امنیتی در دولت سابق» قیمت ارز همچنان افزایش یافته‌است.

با این حال روزنامه کیهان در شماره روز دوشنبه خود خواستار «اعدام و مصادره اموال» افرادی شده بود که به گفته این روزنامه در اقتصاد کشور «اخلال» می‌کنند.

در همین حال غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، در توضیح سخنان رئیس قوه قضائیه گفت که «عموم جمعیت دیروز (معترضان در بازار تهران) را مصداق اخلاگری در اقتصاد کشور نمی‌دانیم؛ اما افرادی هستند که اخلال انجام دادند و دستور قضایی برای آنان صادر شد».

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز سه‌شنبه از دستگیری افرادی خبر داد که به گفته او روز دوشنبه «تلاش کردند با تهدید بازاری‌ها در مغازه‌ها را ببندند».

روحانی دلیل نوسانات ارز را «سیاه‌نمایی» دانست

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به گفته او، «جنگ روانی و اقتصادی» آمریکا علیه جمهوری اسلامی، دلیل نوسانات ارز را «سیاه‌نمایی» و «ترساندن و نگران کردن مردم» خوانده و از دادستان‌ها خواسته است که با «سیاه‌نمایی» برخورد کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز سه‌شنبه، ۵ تیر، در نشست مقامات قوه قضائیه گفت که ایران در موضوع برجام، «در شرایط پیروزی سیاسی و حقوقی» است اما آمریکا «می‌خواهد با جنگ روانی و اقتصادی ملت ما را بشکند».

آقای روحانی بار دیگر تأکید کرد که درآمدهای دولت نسبت به سال گذشته افزایش یافته و «مردم تحت هیچ شرایطی برای تأمین نیازمندی‌های ضروری و روزمره خود مشکل نخواهند داشت».

وی درعین حال دلیل نگرانی مردم را «انتظارات تورمی» خواند و افزود که «من به زبان ساده‌تر آن را سیاه‌نمایی آینده و ترساندن و نگران کردن مردم حتی بیش از واقعیت نسبت به آینده می‌نامم».

سخنگو و دیگر مقامات دولت بارها این‌گونه ابراز نظر کرده‌اند که افزایش قیمت ارز دلایل اقتصادی ندارد و ناشی از تقاضای مردم برای خرید ارز است.

افزایش قیمت دلار در فروردین‌ماه و پس از گزارش‌ها دربارهٔ احتمال خروج آمریکا از برجام و درگیری‌ها بین ایران و اسرائیل در سوریه ناگهان اوج گرفت.

پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی علیه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم که به گفته برخی از نمایندگان مجلس یکی از پیش‌شرط‌های مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام است، بار دیگر قیمت دلار افزایش یافت.

آقای روحانی روز سه‌شنبه همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت که «متأسفانه عده‌ای افراد ناآگاه نیز همراه دشمن شده و چند درصد نگرانی جزیی را به یک نگرانی کلی و گاه حتی صد در صدی تبدیل می‌کنند».

وی خطاب به مقامات قوه قضائیه تأکید کرد که «رسیدگی به تخلفات کسانی که آشکارا دربارهٔ آینده سیاه‌نمایی کرده و تلاش می‌کنند امید مردم را از بین ببرند و در این راستا به دشمن کمک می‌کنند، نیازی به شکایت خصوصی ندارد».

آقای روحانی جزئیات بیشتری دربارهٔ کسانی که به گفته او «سیاه‌نمایی» می‌کنند بیان نکرده‌است.

پیش از این مقامات دولت بارها از حملات صدا و سیما، روزنامه کیهان و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به دولت شدیداً انتقاد کرده‌اند.

در همین حال برخی از مقامات و رسانه‌های نزدیک به دولت از جمله روزنامه جمهوری اسلامی تجمعات بازار تهران را «توطئه علیه دولت» دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG