لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

صادق زیباکلام به حبس و محرومیت از فعالیت اجتماعی و سیاسی محکوم شد


اتهامات آقای زیباکلام به موضع‌گیری‌های او در رابطه با اعتراضات سراسری دی‌ماه امسال در ایران باز می‌گردد.
اتهامات آقای زیباکلام به موضع‌گیری‌های او در رابطه با اعتراضات سراسری دی‌ماه امسال در ایران باز می‌گردد.

دادگاه انقلاب تهران صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و از چهره‌های منتقد را به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱۸ ماه حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت اجتماعی و سیاسی محکوم کرد.

آقای زیباکلام روز یکشنبه ۲۲ اسفند با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی خبر محکومیت خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی را اعلام کرد و تاکید داشت که به این حکم اعتراض می‌کند.

وی در این ویدئو می‌گوید که رای صادره را «باور نمی‌کرده» و این حکم اگر اجرایی شود وی را از همه فعالیت‌های مطبوعاتی و حضور در فضای مجازی و نوشتن برای مدت دو سال منع می‌کند.

این چهره سیاسی همچنین در صفخه شخصی خود در فیس‌بوک نوشته که «ماده ۵۰۰ مجازات اسلامی، حداکثر مجازات برای تبلیغ علیه نظام را از سه ماه تا یک سال تعریف می‌کند اما قاضی صلواتی شش ماه هم بواسطه سؤ سابقه بنده به اشدِ مجازات افزوده است».

اتهامات آقای زیباکلام به موضع‌گیری‌های او در رابطه با اعتراضات سراسری دی‌ماه امسال در ایران و مصاحبه‌اش با دویچه‌وله آلمان باز می‌گردد. وی به خشونت حاکمیت علیه معترضان به شدت اعتراض کرد و مسئولان جمهوری اسلامی را که اعتراضات را به کشورهای خارجی نظیر عربستان سعودی نسبت می‌دادند هدف انتقاد خود قرار داد.

انتقادات وی اصلاح‌طلبان را نیز در بر می‌گرفت تا جایی که آنها را به خاطر موضع‌گیری‌های خود علیه معترضان، بازنده اصلی ماجرا دانست و در مصاحبه با دویچه‌وله می‌گوید که مردم از اصلاح‌طلبان هم عبور کرده‌اند.

وی همچنین در این مصاحبه گفته بود که «اگر همه‌پرسی صورت بگیرد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، یک‌سوم رأی‌دهندگان به جمهوری اسلامی رأی خواهند داد».

آقای زیباکلام در روزهای اخیر تلاش کرد که جزییاتی از روند محاکمه خود در دادگاه انقلاب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کند. وی روز دوشنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «احساسم این است که می‌خواهند محکوم نمایند. سرعت تشکیل پرونده حیرت‌انگیز بود. از بازپرسی تا تشکیل دادگاه حدود ۱۰ روز بیشتر طول نکشید. زمان دادگاه را هم تلفنی به خانمم اطلاع داده بودند و بالاخره پرونده قبلی‌ام همین اتهام بود و آن را به دادگستری و کارکنان دولت فرستاده بودند؛ اما این‌ یکی را به دادگاه انقلاب و جناب قاضی صلواتی ارسال کرده بودند».

وی همچنین در نامه‌ای سرگشاده به قاضی ابوالقاسم صلواتی اتهام تبلیغ علیه نظام را «ابزاری برای مجازات منتقدین و جلوگیری از ابراز عقایدی که مغایر با تفکرات نظام هستند» دانست و تاکید کرد که این جرمی واقعی نیست.

در بخشی از این نامه آمده است: «در هر جامعه‌ای که قانون حاکم بوده و شهروندانش از آزادی بیان برخوردار باشند، اتهاماتی به نام تبلیغ و نشر اکاذیب علیه [نظام] بلاموضوع می‌شود. معنای واقعی اتهام تبلیغ علیه نظام، یعنی بیان اندیشه‌ای مغایر با دیدگاه نظام. نگاهی به کیفرخواست اینجانب بهترین گواه است که جرم واقعی بنده همراهی نکردن با برخی از آرا و اندیشه‌های نظام است».

صادق زیباکلام بیست روز فرصت دارد که به رای صادره اعتراض کند. وی ابراز امیدواری کرده که تبرئه یا دست‌کم از شدت حکم کاسته شود.

بر اساس ویدئوی انتشار یافته و صفحه صادق زیباکلام در فیس‌بوک/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG