لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

سعید ملایی، جودوکار ایرانی، با پرچم مغولستان به مدال نقره المپیک رسید


تصویر آرشیوی از سعید ملایی
تصویر آرشیوی از سعید ملایی

سعید ملایی، جودوکار ایرانی که با پرچم مغولستان در رقابت‌های المپیک توکیو شرکت کرده است، با چهار پیروزی پیاپی به مسابقات فینال وزن منهای ۸۱ کیلوگرم رسید ولی در رقابت فینال از جودوکار ژاپنی با نتیجه یک بر صفر شکست خورد و مدال نقره المپیک را کسب کرد.

سعید ملایی در این مسابقات حریفانی از قزاقستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و اتریش را شکست داد و به فینال رسید تا اولین جودکار ایرانی باشد که به یک مدال المپیک می‌رسد.

سعید ملایی در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ با پرچم ایران شرکت کرده بود ولی به خاطر تصمیم مقام‌های فدراسیون جودی ایران مبنی بر روبه‌رو نشدن و روی سکو نرفتن نماینده ایران با نمایندهٔ اسرائیل، تحت فشار مقام‌های امنیتی و ورزش قرار گرفت تا عمدا از یک حریف خود شکست بخورد تا با جودکار اسرائيلی مواجه نشود.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۸۳ به روش‌های مختلف از مواجهه ورزشکارانش با نماینده اسرائیل جلوگیری می‌کند، اما قانون تصویب شده‌ای در این خصوص ندارد.

سعید ملایی پس از این ماجرا، دیگر به ایران بازنگشت و از دولت آلمان درخواست پناهندگی کرد که با این درخواست موافقت شد.

با این حال، فرایند اخذ تابعیت در این کشور طولانی‌تر از آن بود که او بتواند در المپیک شرکت کند. به همین خاطر تابعیت کشور مغولستان را پذیرفت تا المپیک توکیو را از دست ندهد.

در این ماجرا، افشاگری سعید ملایی از این که خانواده‌اش توسط وزارت اطلاعات، ورزش و کمیته المپیک تحت فشار قرار گرفته بودند تا عمداً به حریف خود ببازد و با جودوکار اسرائیلی مواجه نشود، جودوی ایران را به گرداب تعلیق برد.

فدراسیون جهانی جودو در سال ۲۰۱۹ ایران را به دلیل «دخالت سیاست در ورزش، نقض مکرر مقررات بین‌المللی و اعمال تصمیمات نژادپرستانه» در عدم انجام مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی، از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم کرد.

با اعلام کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو، فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی ایران تا شهریور ۱۴۰۲ از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم است.

مدال نقره سعید ملایی برای مغولستان، دومین مدالی است که این جودکار ایرانی برای این کشور به ارمغان می‌آورد.

اسفند سال گذشته سعید ملایی در رقابت‌های گرنداسلم جودو به میزبانی اسرائیل، روی سکوی دوم وزن ۸۱ کیلوگرم ایستاد و مدال نقره گرفت.

او نخستین ورزشکار ملی‌پوش ایرانی است که پس از انقلاب اسلامی در اسرائیل به میدان رفت و صاحب مدال شد، مدالی که به نام مغولستان ثبت شد.

XS
SM
MD
LG