لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

ادامه اعتراضات در دانشگاه‌ها؛ بی‌خبری از وضعیت بازداشت‌شدگان


دانشگاه صنعتی شریف، تصویر اعتراضات امروز، ۲۳ دی در شبکه‌های اجتماعی
دانشگاه صنعتی شریف، تصویر اعتراضات امروز، ۲۳ دی در شبکه‌های اجتماعی

امروز دوشنبه، ۲۳ دی، کاربران متعددی در فضای مجازی از ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های تهران و اصفهان خبر می‌دهند.

این کاربران ویدئویی نیز پست کرده‌اند که در آن دانشجویان معترض صنعتی شریف شعار می‌دهند: «نخبه‌هامون رو کشتند، آخوند به‌جاش گذاشتند.»

در ویدئوی دیگر تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران دیده می‌شود که در آن معترضان شعار می‌دهند: «دانشجوی عزادار، دشمن هرچه کفتار.»

از دانشگاه صنعتی اصفهان نیز ویدئوهایی دریافت شده که در آن شعارهای «نه اعدام، نه زندان، دیگر اثر ندارد» و «بسیجی برو گمشو» شنیده می‌شود.

همچنین گفته می‌شود شب گذشته حراست دانشگاه صنعتی اصفهان «به صدها دانشجو زنگ زده و تهدید کرده است» و امروز هم پرسنل حراست و انتظامات این دانشگاه برای جلوگیری از تجمع آمده بودند.

برخی کاربران هم امروز از تجمع دانشجویان دانشگاه الزهرا جهت ابراز همدردی و تسلیت و اعلان اعتراض نسبت به کشته شدن دانشجویان و سایر سرنشینان هواپیمای ساقط شدهٔ ایران-اوکراین خبر داده‌اند.

اعتراضات ضد حکومتی طی دو روز اخیر در شهرهای متعدد ایران برگزار شده است. گزارش‌ها حاکی از ادامه حضور نیروهای امنیتی مسلح در خیابان‌های تهران طی روز دوشنبه است.

شب گذشته فیلم‌هایی نیز از شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز منتشر شد. همچنین فیلم‌هایی درباره مجروح شدن یکی از معترضان در تهران منتشر شده است. در این فیلم‌ها یک فرد لباس شخصی با تفنگ مشخص است و در توضیح آن گفته شده که این فرد به پای یک زن شلیک کرده است.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت، روز دوشنبه در مورد گزارش‌های مربوط به زخمی شدن تعدادی از تجمع‌کنندگان گفت: «پلیس با صبر و مدارا با افرادی که تجمع کرده بودند رفتار کرد؛ در تجمعات دیروز و امروز پلیس به هیچ وجه تیراندازی نکرد چرا که سعه صدر و خویشتن‌داری در دستور کار مأموران پلیس پایتخت بوده است.»

بی‌خبری از بازداشت‌شدگان شب گذشته

اسدالله فخیمی، فعال مدنی ساکن تهران یکی از افرادی است که روز شنبه مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران بازداشت شده‌است.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز از بازداشت چند دانشجو خبر داده‌است: محمدامین حسینی، دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل، محمد اسماعیلی، دانشجوی رشته عکاسی دانشگاه تهران، صلاح غریبی، دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه و نبی تردست، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه.

همزمان برخی فعالان مدنی نیز از بازداشت دانشجویانی در تبریز و سپس آزادی آنها خبر می‌دهند.

طی روز گذشته آمل در استان مازندران یکی از شهرهایی بودکه شاهد تظاهرات ضد حکومتی بود.

روز دوشنبه خبر رسید که خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعتراضات دیروز در آمل بسیار نگران هستند.

برخی کاربران در این باره خبر می‌دهد که «سه خانم به زندان منتقل شدند و دست‌کم دوازده نفر از مردان بازداشتی همچنان در پلیس امنیت هستند هرچند به خانواده‌ها گفته شده این افراد به اطلاعات سپاه منتقل شده‌اند.»

در همین حال، روز دوشنبه سحام‌نیوز نوشت که «نبی تردست، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه، عصر دیروز در جریان تجمع دانشجویان این دانشگاه در سوگ جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی بازداشت شده‌است و همچنان خبری از وضعیت وی در دست نیست.»

همچنین خبر می‌رسد که صلاح غریبی دانشجوی دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه عصر دیروز در جریان تجمع دانشجویان این دانشگاه در سوگ جا‌نباختگان هواپیما بازداشت شده‌است و همچنان خبری از وضعیت وی در دست نیست.

بنا بر گزارشی دیگر، محمد امین حسینی دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشجوی حقوق دانشگاه گرگان شب گذشته بازداشت شده است. هنوز از وضعیت فعلی وی خبری در دست نیست.

منابع: شبکه‌های اجتماعی، رویترز و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG