لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

مقام‌های آمریکایی می‌گویند «در سال ۲۰۲۰ بر تحریم‌های ایران افزوده می‌شود»


نشان وزارت خارجه آمریکا در سرسرای اصلی ساختمان وزارت‌خانه در واشینگتن
نشان وزارت خارجه آمریکا در سرسرای اصلی ساختمان وزارت‌خانه در واشینگتن

همزمان با اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد ادامه «کارزار فشار حداکثری» در سال ۲۰۲۰، شبکه سی‌ان‌بی‌سی نیز به نقل از مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید بر تحریم‌ها افزوده خواهد شد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگاران گفته «تحریم‌های بیشتری در راه است، و مشکلات اقتصادی ایران و چالش‌های آن در سال ۲۰۲۰ مضاعف خواهند شد».

همزمان با این گزارش، در روز نهم دی‌ماه، برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز، در مصاحبه‌ای با شبکه الحره گفته بود جمهوری اسلامی «با بزرگ‌ترین بحران اقتصادی تاریخ خود» روبه‌رو شده و این بحران در سال ۲۰۲۰ «وخیم‌تر خواهد شد».

به گفته سی‌ان‌بی‌سی یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته «آن‌ها همین الان هم رکود اقتصادی شدیدی دارند، و در عین حال شاهد هستیم که ایران تحت انزوای دیپلماتیک بیشتری هم قرار گرفته‌است».

این شبکه تلویزیونی به نقل از یک مقام دیگر وزارت خارجه ایالات متحده افزوده است که دولت دونالد ترامپ در حدود هزار فرد حقیقی و حقوقی مرتبط با «رفتارهای مخرب» جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌است.

دولت دونالد ترامپ پس از خروج از توافق اتمی شکل‌گرفته در دولت قبلی بین ایران و شش قدرت جهانی، تحریم‌های ایران را بازگرداند و به‌طور چشم‌گیری نیز بر این تحریم‌ها افزود. واشینگتن می‌گوید قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

دولت آقای ترامپ تاکید کرده هدف از این تحریم‌ها بازگرداندن ایران پای میز مذاکره برای دستیابی به توافقی‌ جامع است که جلوی برنامه اتمی نظامی، توسعه موشک‌های بالیستیک، و «رفتارهای مخرب» تهران در منطقه و جهان را بگیرد.

ارشدترین مقام جمهوری اسلامی، یعنی رهبر آن، که تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد مذاکرات است، انجام مذاکره‌ تازه و مستقیم با دولت آمریکا را رد کرده‌است. جمهوری اسلامی اتهام دخالت در دیگر کشورها و «رفتارهای مخرب» را رد کرده و می‌گوید قصد ندارد از برنامه موشکی‌اش که «دفاعی» توصیف می‌کند، دست بکشد.

با این وجود مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از پیامد تحریم‌ها سخن گفته‌اند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه دربارهٔ عمل نکردن به وعده‌هایی که در آغاز کار دولت خود داده بود گفت که «ما در شرایط صلح آن قول‌ها را دادیم بعد وارد جنگ شدیم».

مرکز آمار ایران اول دی‌ماه امسال اعلام کرد که تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه (تورم سالانه) به ۴۰ درصد رسیده است.

شرایط در ایران و چه در منطقه در هفته‌های گذشته دستخوش تحولات دیگری هم شده‌است؛ اعتراضات گسترده در ایران در اواخر ماه آبان، تقریبا سراسر کشور را در برگرفت. خبرگزاری رویترز می‌گوید در این اعتراضات ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی هرچند هنوز از ارائه آمار رسمی خودداری می‌کنند، اما این شمار از جان‌باختگان را رد کرده‌اند.

طی روزهای گذشته عراق نیز صحنه حملات آمریکا به یکی از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی بود؛ گروهی که به گفته واشینگتن منافع و جان شهروندان آمریکایی را به خطر انداخته‌است. دولت عراق این حملات را محکوم کرده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، از سوی دیگر هشدار داده هرگونه حمله نیروهای نیابتی ایران در عراق به نیروها و متحدان آمریکا، «اقدام قاطع» ایالات متحده را در پی خواهد داشت.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌بی‌سی، الحره، اسپوتنیک
XS
SM
MD
LG