لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

روحانی در مورد عمل نکردن به وعده‌ها: در شرایط جنگ قرار داریم


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دربارهٔ عمل نکردن به وعده‌هایی که در آغاز کار دولت خود داده بود گفت که «ما در شرایط صلح آن قول‌ها را دادیم بعد وارد جنگ شدیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او که روز دوشنبه ۹ دی در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی سخنرانی می‌کرد، انتقاد از عملکرد دولتش را «خرده‌فرمایش» توصیف کرد و گفت منطقی نیست که «بگویند لحن دولت نسبت به سال ۹۶ در فروردین ۹۸ فرق کرده است.»

حسن روحانی، پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به‌طور رسمی اعلام کرده بود که برای مشکلات داخلی و خارجی کشور برنامه یکصد روزه دارد و در آغاز شروع کار خود نیز ۴۶ وعده داده بود.

در ماه‌های آغازین شروع کار دولت او، سایت «روحانی‌سنج» که به منظور ارزیابی عملکرد صد روزه دولت حسن روحانی از سوی دانشگاه تورنتو کانادا راه‌اندازی شده بود، در ایران فیلتر شد.

آقای روحانی روز دوشنبه توضیح بیشتری دربارهٔ شرایط جنگی نداد اما مقام‌های جمهوری اسلامی از بازگشت تحریم‌های ایالات متحده پس از خروج آمریکا از برجام، با عنوان «جنگ اقتصادی» یاد می‌کنند.

رئیس‌جمهور ایران همچنین گفت که «جنگ را ما انتخاب نکردیم و ما شروع نکردیم و حتی بهانه هم به آنها ندادیم آنها آغاز و شروع کردند.»

این سخنان او در حالی بیان می‌شود که منتقدان سیاست‌های جمهوری اسلامی می‌گویند سیاست منطقه‌ای ایران مبنی بر «صدور انقلاب» و «نابودی اسرائیل» باعث بروز تنش با آمریکا و ایجاد شرایطی است که حسن روحانی آن را «جنگی» توصیف می‌کند.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در عین حال مدعی شد که «آمریکا هم در جلسات خصوصی به دوستان خود می‌گوید در محاسبه خود اشتباه کرده است». به گفته رئیس‌جمهور ایران هدف آمریکا از فشار این بوده که مردم علیه حکومت به خیابان بیایند و این رویکرد را «نادانی و بدمحاسبه‌کردن» خواند.

رئیس‌جمهور ایران از مهار شدن تورم به عنوان «یکی از نشانه‌های شکست آمریکا در محاسباتش» یاد کرد.

ادعای مهار تورم و «شکست دشمن» در حالی مطرح می‌شود که مرکز آمار ایران اول دی‌ماه امسال اعلام کرد که تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه (تورم سالانه) به ۴۰ درصد رسیده است. این رقم در ماه آبان ۴۱٫۱ درصد بود.

دولت آمریکا می‌گوید هدفش از اعمال کارزار فشار حداکثری، تغییر رفتار جمهوری اسلامی و بازگرداندن ایران به میز مذاکره دربارهٔ برنامه هسته‌ای و موشکی این حکومت و در نهایت دستیابی به توافقی جامع‌تر است.

آقای روحانی در عین حال گفته‌است که در شرایط فعلی شدنی نیست که «سر میز مذاکره رفته و هرچه آنها گفتند قبول کنیم».

رئیس‌جمهور ایران در هفته‌های گذشته چند بار گفته است که «تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ادامه پیدا کند» و آمریکایی‌ها ناچارند از این مسیری که در پیش گرفته‌اند بازگردند.

او دربارهٔ این گمانه‌زنی‌اش توضیح بیشتری نداده است ولی مقام‌های دولت آمریکا از جمله برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، تأکید کرده است که با ادامه سیاست فشار حداکثری «توان رژیم جمهوری اسلامی برای تحمل این فشار کمتر و کمتر خواهد شد».

به گفته برایان هوک حکومت ایران از نظر اقتصادی «دارد دستش خالی می‌شود یا باید پول چاپ کند یا باید حقوق و مستمری مردم را به عقب بیندازد».

XS
SM
MD
LG