لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

صالحی: ایران به خاطر خودکفایی توان عبور از تحریم‌ها را دارد


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که جمهوری اسلامی توانایی مقابله با دشواریی‌های ناشی از تحریم و عبور از این مرحله را دارد. وی همچنین تاکید کرد که این کشور بر سر برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

این مقام جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای که شبکه تلویزیونی الجزیره بامداد جمعه ۳ اسفند آن را پخش کرد، به شرایط ایران تحت تحریم‌های آمریکا و انتقادهای غرب از برنامه موشکی ایران پرداخت.

به گفته وی، ایران گرچه دچار «مشکلات اقتصادی» است، اما از آنجا که «در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی رسیده، می‌تواند از این مرحله عبور کند».

گزارش خبرگزاری ایرنا از این مصاحبه جزییات بیشتری به دست نمی‌دهد جز آن که آقای صالحی می‌گوید «تحریم‌ها موضوع تازه‌ای نیست» و جمهوری اسلامی طی چهار دهه حیات خود «تجارب زیادی به دست آورده است».

گزارش جدید مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه را ۲۳٫۵ درصد اعلام کرده است. این گزارش می‌گوید قیمت انواع گوشت (گوسفند، گاو، مرغ و ماهی) در بهمن ماه نسبت به ماه مشابه پارسال بیش از ۹۲ درصد افزایش داشته، امری که به صف‌های طولانی مردم برای دریافت گوشت یخ‌زده با بهایی پایین‌تر انجامیده است.

این میان دورنمای مثبتی از اقتصاد در سال آینده شمسی دیده نمی‌شود به‌طوری که در یک نمونه مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش‌بینی کرده که در سال ۱۳۹۸ هیچ پولی به صندوق توسعه ملی سرایز نخواهد شد. یکی از دلایل عمده این امر نیز تحریم نفت ایران است چنان که پیش‌بینی می‌شود فروش نفت ایران در سال ۹۸ حدود نصف میزان فروش آن در سال ۹۷ باشد.

آمریکا شروط دوازده‌گانه‌ای را برای دستیابی به توافقی دیگر با ایران تعیین کرده که یکی از آنها توقف برنامه موشکی جمهوری اسلامی است.

علی اکبر صالحی اما در مصاحبه الجزیره بار دیگر موضع مقامات ایران را تکرار کرد که برنامه موشکی این کشور «غیرقابل مذاکره» است.

وی همچنین به کنفرانس اخیر ورشو با موضوع صلح و امنیت در خاورمیانه پرداخت و آن را «بی‌اهمیت» و «بی‌نتیجه» خواند.

کنفرانس ورشو که با تلاش ایالات متحده برگزار شد در هفته‌های اخیر موضوع اختلاف میان ایران و لهستان شده بود. تهران از ابتدا این کنفرانس را «ضدایرانی» خوانده و آن را «محکوم به شکست» دانسته بود. اما مقامات آمریکا تاکید می‌کردند که این کنفرانس نه ضد ایران است و نه در جریان آن تلاشی برای تشکیل یک ائتلاف می‌شود.

با این حال اختلافات تهران و ورشو تا جایی بالا گرفت که وزارت خارجه ایران کاردار سفارت لهستان را احضار کرد. از سویی لهستان نیز ایران را برای این کنفرانس دعوت نکرد.

علی اکبر صالحی اظهار داشت: «ما هیچ اهمیتی برای کنفرانس ورشو قائل نیستیم...آنها به هیچ تصمیمی درباره ایران دست نیافتند و این یک رسوایی بزرگ برای آنها بود.»

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز با حمله به کنفرانس ورشو گفته بود که آمریکا با دعوت از «دولت‌های ضعیف و مرعوب» قصد «تصمیم‌گیری ضد ایران» داشت، اما «این نشست به هیچ نتیجه‌ای نرسید و همه اینها نشانه ضعف است».

سند پایانی این کنفرانس که آمریکا و لهستان آن را تدوین کرده‌اند، عنوان می‌کند هفت کارگروهی که در طول کنفرانس تشکیل شده بود، از جمله کارگروه‌هایی برای مبارزه با تروریسم و تأمین مالی آن، راهکارهای جلوگیری از گسترش برنامه‌های موشکی، مسائل پناهندگان خاورمیانه و امنیت هوایی، در هفته‌های آتی نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شبکه تلویزیونی الجزیره، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG