لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۸

توقف توسعه میدان مشترک گازی ایران و بریتانیا در دریای شمال


یکی از تأسیسات نفتی در دریای شمال
یکی از تأسیسات نفتی در دریای شمال

شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) توسعه میدان گازی رام (Rhum) در دریای شمال را متوقف کرد. شرکت بی‌پی مالک نیمی از سهم این میدان است و نیم دیگر سهم میدان نیز در اختیار شرکت «نیکو» وابسته به شرکت ملی نفت ایران است.

بی‌پی قرار بود در ازای دریافت ۴۰۳ میلیون دلار سهم خود در این میدان، و دو میدان دیگر را، به شرکت «سریکا انرژی» بریتانیا واگذار کند.

شرکت سریکا انرژی در سایت رسمی خود اعلام کرده‌است که بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، شرکت بی‌پی فعلاً راه‌اندازی یک چاه جدید در میدان رام را متوقف کرده‌است. این گزارش می‌افزاید که شرکت بی‌پی و سریکا هم‌اکنون منتظر هستند تا وضعیت تحریم‌ها مشخص شود و فعلاً معامله خرید سهم بی‌پی متوقف شده‌است.

شرکت ملی نفت ایران شش سال پیش از انقلاب اسلامی در میدان گازی رام در دریای شمال در نزدیکی نروژ سرمایه‌گذاری کرد و این پروژه در سال ۲۰۰۵ به مرحله بهره‌برداری رسید، اما شرکت «بی‌پی» در سال ۲۰۱۰ به‌خاطر تحریم‌ها علیه ایران، این پروژه را متوقف کرد و بعد از برچیده شدن تحریم‌ها، دوباره تولید گاز از میدان رام آغاز شد.

لازمه ادامه کار این میدان، همچنین خرید و فروش سهم بی‌پی به سریکا انرژی، گرفتن مجوزهای لازم از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا است تا شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی بتوانند در این پروژه فعالیت داشته باشند. هم‌اکنون «باب دادلی» رئیس شرکت «بی‌پی» شهروند آمریکا است.

بعد از لغو تحریم‌ها، آمریکا مجوزهای لازم برای امور خدماتی، خرید تجهیزات و فروش گاز از میدان رام را صادر کرد، اما اکنون باید دوباره مجوزهای لازم برای این امور، همچنین فروش سهام میدان رام دوباره توسط آمریکا صادر شود.

شرکت بی‌پی نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فعلاً تصمیم برای برخی اقدامات پیرامون میدان رام متوقف شده‌است تا دقیقاً معلوم شود که تحریم‌های آمریکا به کجا می‌کشد.

این شرکت می‌گوید که همراه با «سریکا انرژی» مشغول رایزنی با دولت‌های بریتانیا و آمریکا است.

پیشتر مقامات شرکت «سریکا انرژی» اعلام کرده بودند که اگر اروپا تحریم‌هایی علیه ایران وضع نکند، امکان ادامه کار میدان رام وجود دارد، اما دشواری مربوط به مواقع اضطراری است و اگر حادثه غیرمترقبه‌ای در این میدان بیفتد، کمک خواستن از شرکت‌های آمریکایی برای خروج از بحران ناممکن خواهد بود.

XS
SM
MD
LG