لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۶

ایران دونالد ترامپ و ۹ مقام فعلی و سابق آمریکا را تحریم کرد


تحریم مقام‌های فعلی ایالات متحده در زمانی صورت می‌گیرد که یک روز بیشتر به پایان کار دولت ترامپ باقی نمانده است.
تحریم مقام‌های فعلی ایالات متحده در زمانی صورت می‌گیرد که یک روز بیشتر به پایان کار دولت ترامپ باقی نمانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در فهرست تحریم‌های ایران قرار گرفته است.

سعید خطیب‌زاده روز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ اظهار داشت که ۹ مقام ارشد فعلی و سابق ایالات متحده نیز از سوی ایران تحریم شده‌اند.

تحریم مقام‌های فعلی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که یک روز بیشتر به پایان کار دولت ترامپ باقی نمانده است.

مایک پومپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع سابق، کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و جینا هسپل رئیس آژانس مرکزی اطلاعات (سی‌آی‌ای) از دیگر مقامات آمریکایی هستند که، به گفته خطیب‌زاده، ایران آن‌ها را تحریم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی، برایان هوک رئیس سابق گروه اقدام علیه ایران و نماینده سابق ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، الیوت آبرامز نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و آندریا گاکی مسئول اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک) نیز در این فهرست قرار گرفته‌اند.

این افراد به «ارتکاب هفت جرم» متهم شده‌اند از جمله «صدور دستور و راهبری» عملیات کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، «سازماندهی و حمایت از اقدامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی»، «اعمال تحریم‌» علیه ایران، «پشتیبانی از رژیم‌های سرکوبگر منطقه» و «ارتباط فعالانه و همه‌جانبه‌» با سازمان مجاهدین خلق.

تحریم‌های ایران علیه مقام‌های ایالات متحده در چارچوب «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» صورت می‌گیرد که ۲۲ مرداد سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

بر اساس قانون یاد شده، صدور روادید برای افراد تحریم شده ممنوع است، «کلیه اموال و دارایی‌های» آن‌ها «در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران» ضبط و «حساب‌های بانکی آن‌ها» در ایران مسدود می‌شود.

این مجازات‌ها در حالی است که ایران و ایالات متحده بیش از چهار دهه است که با هم قطع رابطه کرده‌اند و مقام‌های آمریکایی امکان سفر به ایران را ندارند.

از سوی دیگر، بسیاری از بخش‌ها و مقام‌های حکومت ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از سوی واشینگتن تحریم شده‌اند و اتباع آمریکایی حق انجام معاملات تجاری یا تماس با آن‌ها را ندارند.

وزارت خارجه ایران پیشتر سفیر و چند تن از دیپلمات‌های آمریکا در عراق و همچنین سفیر ایالات متحده در یمن را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

ایران در حالی مقامات آمریکا را تحریم کرده که بارها مجازات‌های واشینگتن علیه جمهوری اسلامی را «ظالمانه» و «غیرانسانی» توصیف کرده بود.

تنش میان دو کشور از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ به اوج خود رسید و رئیس‌جمهوری آمریکا که فردا (چهارشنبه) دوره چهار ساله او به پایان می‌رسد، در اردیبهشت ۱۳۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه تهران وضع کرد.

این تحریم‌ها در دو سال گذشته باعث تشدید نابسامانی در اقتصاد ایران شده و به افزایش قیمت ارزهای خارجی و انواع کالاهای اساسی دامن زده است، ضمن اینکه تهران را از میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم کرده است.‎

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG