لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

مشاور خامنه‌ای: تغییر فرماندهان نظامی عربستان برای به سلطنت رسیدن محمد بن سلمان است


حسین دهقان می‌گوید که برکناری فرماندهان نظامی عربستان به معنای تغییر سیاست‌های نظامی این کشور محسوب نمی‌شود.
حسین دهقان می‌گوید که برکناری فرماندهان نظامی عربستان به معنای تغییر سیاست‌های نظامی این کشور محسوب نمی‌شود.

ایران تغییرات در راس فرماندهی نیروهای مسلح عربستان سعودی را تلاش برای فراهم آوردن زمینه سلطنت محمد بن سلمان ولیعهد این کشور ارزیابی کرد.

حسین دهقان، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و وزیر دفاع سابق ایران، روز سه‌شنبه هشتم اسفند با اشاره به فرامین پادشاه عربستان سعودی در برکناری فرماندهان عالی‌رتبه این کشور گفت: «در حال حاضر در عربستان تلاشی برای یکدست‌سازی حاکمیت جهت فراهم کردن زمینه برای به سلطنت رسیدن محمد بن سلمان در حال انجام است. در این راستا هر کسی که احتمال می‌رود نسبت به حاکمیت فعلی عربستان وفاداری ندارد یا به سمت شاهزاده‌های دیگر گرایش پیدا خواهد کرد کنار گذاشته می‌شود».

ملک سلمان روز دوشنبه رئیس ستاد مشترک ارتش و فرماندهان نیروی زمینی و هوایی عربستان را تغییر داد، رخدادی که در میانه نبرد نظامی ریاض و متحدان آن با شورشیان حوثی در یمن صورت گرفته است. از این رو تصمیم پادشاه عربستان جلب توجه بیشتری می‌کند و گمانه‌زنی‌هایی را درباره ادامه سیسات‌های نظامی ریاض به وجود می‌آورد.

اما حسین دهقان صرفا مسئله را رقابت‌های داخلی در عربستان برای کسب قدرت می‌داند و می‌گوید: «این تغییرات به معنای تغییر سیاست‌های نظامی عربستان محسوب نمی‌شود چرا که فرماندهان سطوح پایین در عربستان، سیاستگذاران نظامی محسوب نمی‌شوند بلکه سیاست‌های نظامی از سوی سطوح بالای فرماندهی و پادشاهی در این کشور اتخاذ می‌شود».

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مواضع تندی را علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است تا جایی که علی خامنه‌ای رهبر حکومت ایران را «هیتلر جدیدی» نامیده که در منطقه خاورمیانه ظهور کرده است.

دو کشور بر سر مسائل عمده خاورمیانه اختلافات بنیادین دارند که یکی از مهم‌ترین آنها جنگ داخلی یمن است، جایی که ایران از شورشیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان از دولت عبد ربه منصور هادی که سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است.

آقای دهقان تاکید دارد که برکناری فرماندهان ارشد نظامی عربستان تاثیری در روند جنگ یمن نیز نخواهد گذاشت. وی عنوان کرد: «با توجه به اینکه حکام سعودی تا به امروز این درک را از نبرد در یمن نگرفتند که هنوز حتی به کمترین اهداف نیز دست پیدا نکرده‌اند، تغییر در فرماندهان نظامی این کشور نیز تاثیری در تصمیمات آنها نخواهد گذاشت چرا که ملت یمن تصمیم به ادامه حیات و بیرون کردن متجاوزان از سرزمین خود را گرفته‌اند و حاضر به پذیرش سلطه عربستان نیستند».

حسین دهقان همچنین با اشاره به موشک‌هایی که حوثی‌ها به عربستان شلیک کرده‌اند، اتهاماتی را که علیه تهران وجود دارد به طور تلویحی رد کرد و گفت: «یمنی‌ها امکاناتی وسیع از دوران عبدالله صالح در اختیار دارند که امروز توانسته‌اند بر آن تجهیزات و امکانات تغییراتی اعمال کنند و کارایی آنها را ارتقا دهند».

عربستان و آمریکا می‌گویند که ایران موشک‌های حوثی‌ها را تامین می‌کند. مقامات دولت آمریکا برای اثبات ادعای خود یکی از موشک‌های شلیک‌شده به خاک عربستان را به نمایش گذاشته‌ و عنوان کرده‌اند که نشان ساخت ایران بر روی این موشک به چشم می‌خورد. تهران اما چنین اتهامی را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG